Po Vánocích je to častý problém, který trápí nejen obdarovaného, ale i prodejce. „Je to nešťastné hlavně pro to zvíře, které za nic nemůže. Proto se u nás snažíme klást velký důraz na informovanost před koupí. To znamená, že poučíme zákazníky o péči o zvíře, a pokud je zvířátko pořizováno jako dárek, upozorníme kupujícího, že by měl budoucího majitele informovat,” popisuje postup, kterým se podařilo poměrně dobře eliminovat návratnost nechtěných mazlíčků, jednatel plzeňských řetězců s chovatelskými potřebami David Čech.

„Díky tomu se nám teď vrací zvíře maximálně dvakrát do roka,” říká s tím, že prodavači musí být odborně vyškoleni, aby dokázali o každém zvířeti poskytnou dostatečné množství informací.

Člověku, co chce zvíře vrátit do zverimexu, obchod většinou vyplatí zpátky celou částku. „Když se ale jedná o pejsky nebo větší zvířata, celou částku nevyplácíme. U těchto mazlíčků je totiž před odchodem od nás veterinární prohlídka, jež se pobytem v domácnosti znehodnotí a musí se opakovat. Cenu prohlídky strháváme z částky,” vysvětluje Čech.

Na rozdíl od této prodejny se jiný plzeňský zverimex rozhodl nepřijímat zvířata, o která není po Vánocích zájem. „My je nemusíme ze zákona přijmout, takže to neděláme. Lidé musí přijmout zodpovědnost za svá rozhodnutí,” tvrdí prodavačka Katka. Podle Čecha je právě zákon problém. „Zvíře je tam zatím vedeno jako věc, což je strašná chyba, jde o živou bytost, o kterou nám v obchodě jde především,” dodává.

Lidé se pokoušejí nechtěné domácí miláčky udat i jinak. Internet se po Vánocích začíná plnit inzeráty se zvířecí tematikou.