Na vině jsou chybějící chodníky na frekventovaných silnicích, po nichž se nejen dospělí, ale i děti denně vydávají na zastávky MHD. Své o tom vědí třeba obyvatelé Božkova, Černic nebo Valchy. A situace se podle Správy veřejného statku, která má budování chodníku na starosti, nezmění ani letos. „V okrajových částech města v tomto směru nepočítáme žádnou novou investicí," říká Ondřej Vohradský, který má na starosti dopravní inženýrství.

Výstavbu chodníků kromě peněz brzdí také výkup pozemků či plánované zavedení infrastruktury. „V okrajových částech se vše odvíjí od kanalizace. Dělat pouze povrchové úpravy by nebylo efektivní," vysvětluje místostarosta druhého městského obvodu Jan Fluxa. To je třeba případ koterovské ulice Na Hradčanech vedoucí na Starý Plzenec. „Na kanalizaci zde zatím není ani zpracovaný projekt. A tedy ani chodníky v dohledu," říká předseda občanského sdružení Koterov Vladimír Gabriel. Přesto se místní mohou alespoň trochu radovat. Během právě probíhající rekonstrukce Koterovské návsi totiž přibude chodník v její horní části. Lidé navíc usilují o to, aby v místě byla také snížená rychlost či vybudované zábradlí.

Po zlepšení bezpečnosti chodců už roky volají obyvatelé Božkova. Ti se začátkem roku společně s rekonstrukcí silnice dočkali chodníků v ulicích K Hrádku a Ve Višňovce, pak měla přijít na řadu frekventovaná Letkovská. Nyní ale z dalších plánů vypadla, podle Martina Víta ze Správy a údržby silnic není vyřešen výkup všech pozemků.

Místní tedy usilují alespoň
o provizorní řešení v podobě zpevnění krajnice za odvodňovacími žlábky. Aby se z kopce rychle jedoucím náklaďákům mohli vyhnout, uskakují nyní právě do žlábků, které jsou však v zimě plné sněhu. „Představte si maminku s kočárkem, té nezbývá nic jiného než prostě jet v silnici," říká Jan Kašpar z občanského sdružení Božkov. To si vymohlo alespoň umístění tabule, která ukazuje rychlost projíždějících vozidel. Výjimkou nejsou ani hodnoty přesahující 80 kilometrů v hodině.

Situace v Dobřanské ulici protínající novou zástavbu na Valše děsí nejen chodce, ale i řidiče. „Hlavně teď v zimě jsou chodci špatně vidět, někteří s sebou na cestu k autobusu nosí i baterku," popisuje situaci žena, která místem projíždí do sousední Lhoty.

V ohrožení jsou i lidé jdoucí k nové zástavbě mezi Újezdem a Červeným Hrádkem. Opravě silnice a vybudování chodníků zde brání opět výkup pozemků. „Uvažujeme o jiném napojení než podél silnice. Nic konkrétního ale není na pořadu dne," říká starosta čtvrtého obvodu Michal Chalupný.

Po chodníku, po němž by šlo ve Štefánikově ulici bezpečně dojít na trolejbusovou zastávku, roky volají i v Černicích. Dočkat by se podle Vohradského mohli za dva až tři roky, kdy je v plánu rekonstrukce trolejbusového napájení.

Chodník není vybudován ani na části hlavní silnice v Radobyčicích v Dlážděné ulici, kde staví autobusy městské dopravy. „Místo chodníku jsou tu léta položené panely na jedné straně ulice, na druhé není nic. Nezdá se, že by s tím někdo chtěl něco dělat, je to tu tak dlouho," podotkla jedna z místních obyvatelek.

Chodníky nejsou ani v ulicích u rodinných domků. „Když jsem se na obvodě ptala, jak to bude s úklidem sněhu, o nějž se má postarat město, bylo mi řečeno, že tam chodníky nejsou, takže se z nich odklízet sníh nedá. Pak jsem tam ale dostala botičku od městské policie s oznámením o přestupku, že parkuji s autem na chodníku. Tak možná, že tu chodníky přece jen máme," dodala žena.

Ulice s místy bez chodníků

Božkov: Letkovská ulice
Černice: Štefánikova ulice
Koterov: Koterovská náves, 
Na Hradčanech
Lobzy: Rolnické náměstí
Radobyčice: Dlážděné ulice
Újezd – Červený Hrádek: 
Červenohrádecká ulice
Valcha: Dobřanská ulice
Malesice
Výsluní