Z vrchů Homolka a Chlum bude zeminu zhruba po dva roky ukusovat razicí stroj s řeznou hlavou o průměru téměř deset metrů. Denně dělníci při nepřetržitém provozu pokročí o patnáct metrů.
Přímo na míru místním geologickým podmínkám stroj v Německu vyrobila firma Herrenknecht. „Montáž jsme zahájili 20. listopadu v místě zářezu, kde začne ražba. Trvat bude dva a půl měsíce," přibližuje vedoucí ražby Štefan Ivor ze společnosti Metrostav, která modernizaci trati společně se Subterrou zajišťuje.
Po smontování bude razicí štít měřit 110 metrů a vážit 1800 tun. Obsluhovat jej bude dvanáct lidí, dalších patnáct je potřeba k zajištění provozu celé technologie. Pohyb stroje bude určovat v navigaci předem nahraná trasa.
Podle Ivora stroj pracuje tak, že nejprve vyrazí dva metry horniny, pak se zastaví, z osmi betonových dílů smontuje ostění tunelu, a jakmile je prstenec hotový, postoupí opět o dva metry kupředu. Jeden celý prstenec o délce dva metry a tloušťce 40 centimetrů váží šedesát tun. Na zakázku je vyrábí dýšinská betonárka Prezipp.Vyrubanou zeminu, které má být 600 tisíc m3, na povrch dopraví pásový dopravník. Poté po provizorní polní cestě poputuje do lomu u Ejpovic, kde bude uložena.
Ražba jednoho tubusu by podle plánů měla trvat asi jedenáct měsíců. Největší komplikace může způsobit nepředvídané složení horniny. „Podle zadávacího průzkumu je trasa rozdělená na dva hlavní geologické typy. Zatímco vrch Homolka je břidlicový, tak Chlum tvoří tvrdší spility," vysvětluje Ivor s tím, že stroj je konstruovaný tak, aby bylo možné jej upravit podle konkrétního typu horniny.
Stejné zařízení jako u Kyšic používal Metrostav už při ražbě pražského metra. Průměr řezné hlavy měl však jen šest metrů.
„Práce na celém úseku trati Plzeň – Rokycany by měly být hotové během první poloviny roku 2017," říká náměstek Správy železniční dopravní cesty Mojmír Nejezchleb a vysvětluje, že projekt získal skluz kvůli práci archeologů, kteří na místě vjezdového portálu neočekávaně objevili zlomky keramiky, základy staveb i žárové hroby svědčící o osídlení této oblasti v období čtvrtého až pátého století před naším letopočtem.
Modernizace koridoru mezi Plzní a Rokycany vyjde na 3,9 miliardy korun.