V novinách našel inzerát na řidiče pro zahraniční firmu za 50 tisíc korun měsíčně. Neváhal a zavolal na uvedené telefonní číslo, tam ho namluvená zpráva přesměrovala na číslo 900 700 500, kde má vyplnit dotazník. Až na konci ho napadlo zeptat se, kolik hovor stojí. Odpověď, že sedmdesát korun za minutu, mu vyrazila dech.

„Telefonoval jsem přes deset minut. Pán vyplňoval dotazník hodně pomalu. Nakonec jsem zjistil, že jsem provolal 840 korun. A to mi ještě operátor oznámil, že někdo musí volat i dvakrát nebo třikrát, než se pro něj práce najde. Že mám prý šanci tak sedmdesát až osmdesát procent. Měli mě na cenu hovoru upozornit na začátku,“ popsal rozčílený Plzeňan, který se chce obrátit i na policii.

I my jsme tedy zkusili na číslo z inzerátu zavolat. Namluvený ženský hlas nám oznámil, že voláme do společnosti Ingram inc, která zprostředkovává zaměstnání, a ať vyplníme dotazník na čísle začínajícím 900. Informaci žena ještě několikrát zopakovala a pak se rozloučila. Vytočili jsme tedy druhé číslo. Operátor sdělil, že společnost má databázi firem z celé EU a že je nutné vyplnit dotazník. Na otázku, jestli nebude hovor příliš drahý, kontroval, že jde o placenou linku, protože poskytují placenou službu, ale že neví, kolik stojí minuta hovoru, že tuhle informaci podává ženský hlas na předchozím čísle.

Třikrát za sebou jsme tedy telefonovali na původní číslo z inzerátu, informace o ceně hovoru ve vzkazu nikde nebyla. Nakonec se nám ji podařilo objevit až poté, co se ženský hlas rozloučí. Po slůvku ´nashledanou´, kdy člověk obvykle rovnou zavěsí, následovala citelná odmlka a až za ní dovedně skrytá namluvená zpráva o ceně hovoru. A to je důvod, proč Roman se svou stížností zřejmě nikde neuspěje. Společnosti totiž svoji povinnost uvést cenu za hovor splnila, i když ne zrovna férovým způsobem.

Odborníci z oboru telekomunikací se shodují, že pokud člověk vidí na začátku telefonního čísla devítku, musí být obezřetný. Tahle prémiová čísla totiž mívají společnosti, které vydělávají na tom, jak dlouho vás na lince udrží. O ceně hovoru ale informovat musí.

„Obecně platí, že čím vyšší tarif za minutu hovoru, tím vyšší zisk pro firmu. Zhruba šedesát procent zisku bez DPH jde poskytovateli, v tomto případě společnosti Ingram inc,“ potvrdila mluvčí společnosti Volný, a. s., která zajišťuje technický servis čísla, Alžběta Šťastná.

Když je podle ní zákazník nespokojený, může službu reklamovat a posléze se obrátit na Český telekomunikační úřad. V případě, že se k němu upozornění o ceně mohlo dostat, byť nepatrným písmem nebo skrytým vzkazem, bude mít s největší pravděpodobností smůlu. Doporučení vážící se k prémiovým číslům totiž společnost dodržela, jakým způsobem, je podle Šťastné věcí její etiky.

„Platí jedno základní pravidlo, pokud číslo začíná devítkou, tak jeho 4. a 5. číslo udává cenu za hovor. Člověk si ji tak může odvodit. Každopádně nabádáme k obezřetnosti. Podobná čísla často mívají společnosti provozující erotické linky, soutěže nebo nabízející půjčky,“ doplnila mluvčí Českého telekomunikačního úřadu Dana Makrlíková.

Společnost Ingram inc podle sdělení operátora sídlí v Belgii. Na webech i v tisku má několik inzerátů podobného znění. E–mailové adresy, které u nich uvádí, ale nefungují.