Možná už za pět let se začne stavět v Plzni přes Lochotínský park asi kilometrová mostní estakáda. Jde o kontroverzní zhruba miliardovou stavbu, která vytvoří nad terénem novou dvoupruhovou komunikaci. Roztáhne se mezi lékařskou fakultou na Lochotíně a Kalikovským mlýnem, překlene řeku Mži a překročí okraj Lochotínského parku. Pravděpodobně bude stát na mohutných sedmimetrových pylonech a část nad řekou a parkem bude zavěšená.

Tak bude vypadt v případě, že se ze čtyř navrhovaných variant vybere ta třetí. Má nejvíc sympatizantů a to jak z Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které je investorem stavby, tak z magistrátu. Dvojka je z celo-betonové konstrukce, čtyřka zase znamená mostní konstrukci zavěšenou nad korytem řeky a s jedním párem pylonů, ovšem vysokých 37,5 metru. Jednička je nejjednoduší a prý bez velkého architektonického přínosu.

„Uniformních staveb se už postavilo dost. Chceme v Plzni postavit něco technicky i architektonicky krásného a zajímavého,“ prohlásil šéf plzeňské pobočky ŘSD Zdeněk Kuťák. Proto se bude vybírat. Do hry vstoupí také stanovisko ČVUT a jeho ekonomický rozbor. „Věřím, že se ale nebude rozhodovat jen z ekonomického pohledu,“ dodal Kuťák. Jasno bude na přelomu letošního a příštího roku. ⋌ Projekt už má posudek EIA, tedy o vlivu na životní prostředí. A má už také své odpůrce. Eestakáda je totiž součástí tzv. severojižního průtahu Plzni. Ten znamená spojení Bor a Lochotína a dosud není vyřešeno, kudy a jak povede jeho střední část mezi Borskou ulicí a Kalikovským mlýnem. V minulých letech se uvažovalo, že by tudy vedla tunelem, ukázalo se to ale nereálné už kvůli složitým škodováckým sítím pod zemí nebo z finančního pohledu.

„Stavba (estakáda) zbytečně zasáhne do nivy Mže a navíc není vyřešeno, kudy by měla vést ve své střední části,“ poznamenal Michal Vozobule z TOP 09. Náměstek primátora pro dopravu Petr Náhlík (KDU-ČSL) řekl, že společnou prioritou města a ŘSD je aktuálně silnice I/20 od křižovatky StudentskáxPlaská po zastávku Bílá Hora a také úsek mezi kruhovým objezdem v Sukově ulici a Borskou ulicí. „Plus západní okruh města,“ prohlásil Náhlík. Estakáda a průtah je podle něj věc budoucnosti a počítá s ní územní plán i zásady územního rozvoje Plzeňského kraje.