Zpocení cestující se marně ovívají vším, co mají zrovna v ruce. Z orosených obličejů hledí unavenýma očima na výheň za okny. I přes otevřená okénka je uvnitř snad ještě větší horko, než na rozpálených ulicích.

Taková byla ve včerejším horkém dni realita cestování plzeňskou hromadnou dopravou. Přesvědčili se o tom i redaktoři Deníku.

Ilustrační foto
V Plzni padl rekord, bylo přes 38 stupňů

„Normálně chodím pěšky, ale tentokrát jsem to nedal,“ svěřil se cestující František Dvořák. Nástupem do tramvaje si moc nepomohl. „Je tam vedro,“ poznamenal. Teplota v tramvaji se blíží ke čtyřiceti stupňům, v poledne jsme naměřili 38,3 stupně. Odpoledne bylo ještě hůř. Ve voze tak není příjem-něji než venku, člověk ale alespoň není na přímém slunci a za jízdy trochu pomáhá proud vzduchu z otevřených okének.

KLIMATIZACE? JEN VE ZLOMKU VOZŮ

Lepší podmínky nabízí nové plně klimatizované vozy. Plzeňské městské dopravní podniky (PMDP) v současnosti provozují sedm klimatizovaných trolejbusů a osm autobusů. Klimatizaci nemá žádná z tramvají. Z celkového počtu 321 vozů dopravních podniků je to poměrně málo, klimatizované trolejbusy a autobusy však obsluhují nejvytíženější linky.

Šanci svézt se klimatizovaným trolejbusem máte například v páteřní lince číslo 16. „Je to příjemné, ale je škoda, že těch klimatizovaných trolejbusů jezdí tak málo. Teď se mi povedlo jeden chytit po dlouhé době,“ řekla cestující Anna z Plzně.

Ilustrační foto.
Brigády: Práce rukama netáhne

V klimatizovaném trolejbusu jsme naměřili 29,3 stupňů. Kvůli častému otevírání dveří je těžké trolejbus ještě více zchladit. Velké množství tepla navíc vydávají i sami cestující. Pocitová teplota je však díky neustálému proudění vzduchu nižší. Proti vozům, které ve kterých se chladí jen otevřením okének, je to citelný rozdíl. Problémem ale je, když cestující i přes běžící klimatizaci otevírají okénka. Chlazený vzduch pak uniká ven.

ŠOFÉŘI SE CHLADÍ A PIJÍ IONTY

U řidičů, kteří v městské hromadné dopravě tráví na rozdíl od cestujících celý den, by bylo horko nesnesitelné. Pro jejich pohodlí jezdí po Plzni 293 vozů s klimatizovanou kabinou, což je drtivá většina vozového parku. „Když jsou vedra, tak všichni zaměstnanci dostávají navíc iontové nápoje,“ doplnila marketingová specialistka PMDP Lenka Kováříková.

Letos plánují Plzeňské městské dopravní podniky zakoupit dalších 32 plně klimatizovaných vozů, z toho devět tramvají, dva trolejbusy a jednadvacet autobusů. Vozů bez klimatizace však bude stále valná většina.

V městské hromadné dopravě Plzni se tedy jen tak nezchladíme.

Barbora Hájková, Petr Vadovič

Ilustrační foto
Ředitelé mají funkci jistou