Muž, který si nepřál být jmenován, si vyhlédl model Robinson R44, který je v Česku nejprodávanější. Pořizovací cena čtyřmístného stroje se pohybuje kolem devíti milionů korun. Ještě předtím si udělal pilotní průkaz, aby mohl stroj řídit. „Výhodou je, že vrtulník vyvezete z hangáru a po dohodě s ním přistanete u hotelu nebo restaurace. S klasickým letadlem je to složitější. Republika se díky tomuto cestování neuvěřitelně zmenšila. Ovšem létat do Německa nebo Rakouska je složitější, tam se musíme vázat na letiště,“ porovnal.

V létě se podnikatel přesouvá tímto netradičním dopravním prostředkem prakticky denně, v zimě jen výjimečně, například když zasněží a chce si vychutnat netradiční pohled na krajinu. Vrtulník využívá rovněž při práci. „Zkuste dnes jet do Znojma autem. Vrtulníkem jste tam za 50 minut,“ zdůraznil.

Hodina letu vyjde zhruba na dvanáct tisíc korun. Roční náklady na provoz stroje jsou závislé na počtu nalétaných hodin. „Stejně jako na autě platíte povinné ručení, které v tomto případě činí třicet tisíc korun. A pak záleží, zda nalétáte deset nebo dvě stě hodin,“ sdělil.

Pilot Stanislav Kutheil, který působí na letišti v Plasích, doplnil, že nákladná je také údržba stroje. „Pokud majitel nemá průkaz technika, dělají většinu oprav certifikovaní mechanici ze servisů, kterých je v republice pouze několik,“ řekl. Stroj má životnost dvanáct let, poté je automaticky vyřazen z provozu. „Při létání dochází k mikroskopickým trhlinám materiálu. Například nosník vydrží maximálně deset až dvanáct let. A protože jde o neměnitelný díl integrovaný do konstrukce, musí se po uplynutí doby, kterou určuje výrobce, vyřadit celý stroj,“ odůvodnil.

Plzeňský pilot Petr Černý, jednatel firmy Heliteam, která půjčuje vrtulníky pro přepravu břemen a zajištění práce ve výškách, potvrdil, že si Češi vrtulníky oblíbili: „V roce 2000 bylo u nás a na Slovensku pouze osm robinsonů. Teď jich je registrovaných už osmdesát až sto.“ V Plzeňském kraji je aktuálně v rejstříku Úřadu pro civilní letectví zapsáno šest vlastníků helikoptéry.

Černý se setkává s tím, že movitý podnikatel se několikrát proletí a natolik ho způsob přepravy nadchne, že si vrtulník koupí. „Cestování je rychlejší a také pohodlnější. Když chtějí používat vrtulník ve firmě, třeba pro přepravu VIP zákazníků, najmou si zpravidla zkušené profesionální piloty. Někdy se dokonce stává, že majitelé chtějí mít na palubě raději dva profesionály, ačkoli vrtulník je jednopilotní. Nakonec ale stroj využívá celá rodina, včetně dětí,“ podotkl.

Svého šoféra má majitel rozvadovského kasina Leon Tsoukernik. Od začátku roku může se strojem Bell 429 GlobalRanger, který je mimochodem jediný svého druhu v tuzemsku, přistávat na novém heliportu v Chodové Plané. Zajímavostí je, že o bezpečnost místa se budou starat tamější dobrovolní hasiči. V případě havárie či komplikací musí jednotka k heliportu dorazit nejpozději do sedmi minut. (s přispěním Antonína Hříbala)