Možná nejsnadnější a také nejvíce využívaná je cesta autobusem. A vědí o tom také dopravci, mezi nimiž panuje velká rivalita. Zatímco donedávna mohli cestující volit z trojice dopravců RegioJet (dříve Student Agency, pozn. red.), ČSAD a Autobusy VKJ, nyní mohou využít i služeb společnosti Leo Express.

Velká konkurence

Od 5. září, kdy bude Leo Express obsluhovat také cestující v Klatovech, bude mít na trase mezi Plzní a Prahou celkem čtyři spoje. „Věříme, že o spojení bude zájem, v návaznosti na to určitě plánujeme přidání dalších spojů," řekla za Leo Express Barbora Mišková.

Radim Jančura s autobuesem společnosti RegioJetLeo Express může na trase vyvolat cenovou válku. Mezi Prahou a Plzní totiž jezdí za 69 korun, přičemž dosud nejlevněji vozil cestující RegioJet, kde jízda s kreditovou jízdenkou vyjde na 80 korun. Cena se podle tiskového mluvčího RegioJet Aleše Ondrůje měnit 
nebude. „Je stabilní. Jízdenky konkurence se vyvíjejí podle toho, jak se obsazuje spoj, a jakmile se několik jízdenek za nejnižší marketingovou cenu vyprodá, tak automaticky skáčou nahoru," řekl Ondrůj.

Autobusy Leo Express nabízí podobný komfort jako RegioJet. Cestující dostanou balenou vodu, denní tisk a mohou využít WiFi připojení zdarma. Za příplatek mohou využít takzvané Business třídy, jež nabízí větší pohodlí. Kromě zmíněných dopravců provozuje autobusy na dané trase ještě několik dalších společností.

Kdo se chce vyhnout nevyzpytatelné dálnici D5, může jet vlakem. Soupravy Českých drah jezdí podobně jako autobusy každou hodinu a cestující, kteří si připlatí, mohou jet pendolinem, jež je v Praze téměř o 20 minut dříve než rychlíky. Kromě toho cestující čeká balená voda zdarma a denní tisk.

Svezete mě?

Server Blablacar.czVůbec nejrychleji, tedy pokud to doprava dovolí, se lze do Prahy dostat autem. Komu se jízda nevyplatí samotnému, ten může využít spolujízdy. V posledních letech je to hit především mezi studenty. Jedničkou na českém trhu v nabízení spolujízd je server BlaBlaCar.cz. „Je to finančně výhodnější než cesta vlakem nebo autobusem. Roli hraje také čas, jelikož autem jsem v Praze rychleji," říká Kamila Švajgrová, jež spolujízdu využívá.

Jaký způsob dopravy vybrat?

ČSAD Plzeň

  • Cena: 79 Kč, pokud cestující pojede ještě týž den opačným směrem se stejným spojem, dostane na zpáteční jízdné slevu 20%
  • Výhody: Poměrně časté spoje, některé autobusy vyjíždějí z Klatov nebo z Domažlic a na zpáteční trase se do těchto měst vracejí, nižší cena 
jízdného
  • Nevýhody: oproti konkurenci v podobě RegioJet a LeoExpress nenabízí takový komfort

RegioJet

  • Cena: s kreditovou jízdenkou 80 Kč, jinak 
100 Kč
  • Výhody: Komfort, teplý nápoj, denní tisk zdarma, WiFi připojení, možnost poslechu rádia či sledování filmů, na trase Plzeň – Praha nabízí dohromady až 40 spojů denně
  • Nevýhody: časté obsazení spojů, a tedy nutnost zajistit si jízdenku předem

Leo Express

  • Cena: od 69 Kč
  • Výhody: Komfort, balená voda zdarma, WiFi připojení, nabídka cestování v business třídě, návaznost na vlakové spoje v obou směrech
  • Nevýhody: zatím malý počet spojů denně

VKJ Autobusy

  • Cena: od 100 Kč
  • Výhody: jede z Klatov, časté spoje
  • Nevýhody: oproti konkurenci v podobě RegioJet a Leo Express nenabízí takový komfort, vyšší cena

České dráhy

  • Cena: Včasná jízdenka Česko zakoupená na internetu začíná na 95 Kč, v případě cestujícího se zákaznickou kartou IN a aplikací na slevy, např. IN 25 %, je cena od 75 Kč. Cesta pendolinem, které jezdí dvakrát denně (ráno a odpoledne) vyjde 
kvůli nutné místence na 140 Kč (ceny jsou uvedeny bez zpáteční jízdenky)
  • Výhody: komfort, nezávislost na dopravní situaci na dálnici D5, vlaky staví v centru Prahy
  • Nevýhody: pokud má vlak zpoždění, může to být pět minut, ale také půlhodina, vyšší cena než u autobusové dopravy, cesta do Prahy trvá déle 

Automobil

  • Cena: 183 Kč (trasa Plzeň – Praha Zličín při spotřebě 7,5l/100 km a ceně benzinu 29 Kč)
  • Výhody: pokud to situace na dálnici D5 dovolí, jedná se jednoznačně o nejrychlejší způsob dopravy, komfort, cestující se nemusí vázat na služby někoho jiného
  • Nevýhody: Pokud jede sám řidič, jde o nejdražší způsob cestování, závislost na dopravní situaci na dálnici D5
  • Jinak: Autem se ale dá do Prahy dojet také bez dálniční známky. Dříve hojně využívaná cesta vede přes Rokycany, Mýto, Kařez, Žebrák, Beroun, Loděnici a Rudnou, ovšem zabere více času a je méně pohodlná

Spolujízda 
– BlaBlaCar.cz

  • Cena: většinou se pohybuje od v rozmezí od 69 Kč do 150 Kč, záleží také na tom, kolik lidí nabídku jednoho řidiče využije
  • Výhody: Nejrychlejší cestování, jednoduchá registrace a rezervace míst po internetu, poměrně nízká cena, možnost seznámení a konverzace s řidičem či dalšími spolucestujícími
  • Nevýhody: Závislost na dopravní situaci, není to způsob cestování pro každého