Až na to, že všechny vozy, které mají zvýšit komfort cestování, jsou 30 let staré vagony, které už rakouské dráhy vyřadily z provozu.

„Přestože se jedná o vozy z počátku 80. let, budou znamenat zvýšení kultury cestování,“ tvrdí náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Antonín Blažek s tím, že oproti českým mají jen šestimístná kupé s polohovatelnými sedáky.

Průměrný věk vagonů, které se dnes prohání po českých kolejích, je přitom 27 let. „Stářím si sice nepolepšíme, ale komfortem ano,“ míní regionální mluvčí ČD Radka Pistoriusová. Všechny ´nové´ rakouské vozy jsou vybaveny centrálně zavíránými dveřmi, které jsou blokovány proti otevření za jízdy. Nechybí ani vlakový rozhlas, kterým může personál informovat cestující o zastávkách a mimořádných událostech. Tedy vybavení, které je ve vyspělých zemích považováno za běžný standard.

„Předpokládám, že jsou si ČD vědomy toho, jak jsou tyto vlaky staré,“ řekl Josef Bernard, generální ředitel Škody Transportation, která je tradičním dodavatelem vlaků pro ČD. Podle něj ale Rakousko velmi dbá na servis a údržbu. „Takže budou v mnohem lepším stavu, než kdyby 30 let jezdily u nás,“ dodal.

České dráhy zaplatí za vozy celkem 1,85 milionů eur, což je přibližně 46 milionu korun. Další investice bude nutná do revizí a dílčích oprav. „Bude třeba mimo jiné přečalounit sedačky a provést vnější nátěr v barvách ČD,“ uvedl mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.

První vozy by měly být na nově zrekonstruovaném koridoru nasazeny už v letních měsících, do konce roku pak všech dvaatřicet. Vozy vyrobené v letech 1980 až 1982 jsou určeny pro mezinárodní železniční síť a dosahují rychlosti až 160 km/h. „Cena srovnatelného nového vozu se pohybuje okolo 30 milionů korun a obdobného vozu pro rychlost až 200 km/h s klimatizací kolem 50 milionů,“ doplňuje Šťáhlavský.