Dva dopravci se přihlásili do dvou velkých soutěží Plzeňského kraje na zajištění autobusové dopravní obslužnosti na dalších deset let. Cestujícím má soutěž zajistit komfortnější cestování než dosud díky na-sazení nových autobusů. O zrušení soutěže ale podle serveru Zdopravy.cz usiluje společnost BusLine LK, která se do tendrů nepřihlásila.

Do obou soutěží přišly nabídky od dvou dopravců. Od ČSAD Autobusy Plzeň patřící do skupiny ČSAD Invest miliardáře Zdeňka Zemka, a od Arrivy. Zatímco Zemkova fir-ma obhajuje v kraji většinu výkonů, Arriva v kraji dosud téměř nejezdí. O vítězi rozhodne elektronická aukce. „Naší podmínkou bylo, aby cena nepřekročila 40 Kč za kilometr, aukce pak rozhodne, kdo nabídne lepší cenu,“ řekl hejtman Josef Bernard.

Kraj počítá s tím, že nový dopravce vyjede už letos na konci prosince. Kraj rozdělil provoz do dvou oblastí: sever a jih, hodnota celé zakázky je cca 3 miliardy korun. Podmínkou je nasazení nových nízkopodlažních vozidel.

Kraji může zkomplikovat soutěž společnost BusLine LK. Ta sice vůbec nabídku nepodala, přesto oba tendry napadla u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Požaduje zrušení soutěží.

Mluvčí ÚOHS Martin Švan-da potvrdil, že na konci loňského roku s Plzeňským krajem zahájil na podnět společnosti správní řízení. Firma ve stostránkovém materiálu uvádí, že zadávací podmínky jsou v rozporu se zákonem, a proto nemohla nabídku podat. Stěžuje si např. na krátké lhůty pro podání nabídek nebo údajně diskriminační podmínky na typ autobusů.