Více než rok měli pronajatý od města (prostřednictvím Správy veřejného statku) podchod pod Sirkovou a Americkou ulicí u vlakového nádraží. „Už nikdy více," tvrdí Jan Schejbal z firmy Sekuras Development.

Odtažité je i město. „Nájemní smlouvu jsme jim museli vypovědět. Nesplnili nic z toho, co slíbili, a naopak všechno porušovali," prohlásila náměstkyně ředitele Správy veřejného statku Lucie Jůzová.

Představy obou stran o provozování podchodu, který má své lepší časy zřejmě dávno za sebou, se evidentně hodně lišily. Zástupce města tvrdí, že na začátku byla ze strany nájemce řada slibů, ale skutek utek. „Nesplnili nic. Ani to, co se týkalo jen úklidu," tvrdí Lucie Jůzová. Přitom plány na proměnu podchodu byly dost smělé: například kavárna či obří mapa Plzně včetně ulic na podlaze podchodu, díky níž by se návštěvník jdoucí například od vlakového nádraží dobře zorientoval.

Jan Schejbal tvrdí, že od té doby, co se v Sirkové ulici objevily na povrchu přechody pro chodce, ubylo podchodu asi 90% zákazníků. „Za půlmilionový roční nájem (bez DPH) to nešlo provozovat. Navíc nám město házelo klacky pod nohy třeba tím, že zakázali světelnou reklamu u vstupů, která tam dříve vždycky byla. Najedou začala vadit a oháněli se špatným výhledem do křižovatky," vysvětluje Schejbal. Další podmínkou bylo až na dvě výjimky odkoupení stánků v podchodu. „To bylo podmínkou pronájmu," vysvětluje Schejbal.

K podchodu pod jednou z nejrušnějších plzeňských křižovatek není přesto zcela skeptický. „Podchod pořád šanci má, pořád je to zajímavé a obchodně využitelné místo. Je to zajímavý uzel, prostor v něm má Zásilkovna (výdejna nákupů přes internet) nebo třeba dopravní společnost, což tam má smysl," míní Schejbal. Tvrdí, že město by ale muselo změnit přístup i cenu nájmu. „Současných skoro 50 tisíc měsíčně bylo postaveno na posudku na základě průchodnosti lidí," tvrdí Schejbal s tím, že ta ale od dob přechodů v Sirkové ulici i vlivem nového tunelu od hlavního vlakového nádraží k soudu značně poklesla.

Co bude s podchodem dál? Lucie Jůzová potvrdila, že radnice se jeho dalším využitím zabývá. Kdysi přetřásaná možnost zasypání celého prostoru, kterou navrhovala Strana zelených, je nejspíš až tou poslední možností. Podle Jůzové je variant více, jednou z nich může být například vybudování rockového klubu, který by v podzemí nikoho nerušil.

Podchod u vlakového nádraží pod Sirkovou a Americkou ulicí
Vznikl na začátku 90. let minulého století pod tehdy novou křižovatkou Americká – Sirková – Šumavská. Jde o halový podchod vybudovaný nedaleko od viaduktů hlavního nádraží, který měl v případě potřeby sloužit i jako kryt.
V době své největší slávy měl podchod řadu fungujících obchodů, procházelo jím hodně lidí. Lidé si ale často stěžovali na poruchové eskalátory. V nedávné době vznikl nový podchod mezi vlakovým nádražím a také nové zebry přes Sirkovou ulici. Zejména to ubralo podchodu až 90% procházejících.