„Jo, jsem tady kvůli vánočním dárkům, chci to mít už z krku,“ tvrdí před Tescem nakupující Plzeňan František Kozák. Kosmetické balíčky, balíčky s delikatesami a značkový alkohol. To jsou ty méně nákladné dárky, které jsou vhodným dárkem pro každého. „Balíčkové sady mají výhodu, že lidé mají usnadněný výběr a balení dárku a také jsou cenově výhodné,“ potvrzuje tisková mluvčí obchodních řetězců Tesco Eva Karasová.

Češi si podle výzkumů nakupování dárků plánují. Již v říjnu začínají uvažovat o prvních dárcích a začínají nakupovat dražší dárky, tzv. investice do domácnosti nebo dárky pro celou rodinu. V Datartu na Rokycanské jdou na dračku televize a DVD přehrávače. „Je znát, že se Vánoce blíží, máme tady větší fofr, nakupuje víc lidí,“ říká jeden z prodavačů firmy.

Tesco na Rokycanské i na Americké třídě také nedostatkem zákazníků netrpí. „O tomto víkendu do obchodů Tesco přišlo za nákupem ve srovnání s běžným víkendem přibližně o 30 procent více zákazníků. Minulý týden to bylo o 20 procent,“ hlásí mluvčí Karasová.

Nakupující měli plné vozíky potravin, ty ale s vánočními nákupy zatím nekorespondovaly. „Ne, to je běžný nákup na týden, na předvánoční nákup jídla je zatím čas,“ komentuje sobotní nákup Plzeňan Jaroslav. Jeho komentář v podstatě potvrzuje mluvčí Teska. „Nákupní horečka samozřejmě vrcholí poslední týden před Vánoci, kdy lidé zejména kupují potraviny, které chtějí mít na svátky čerstvé.“

Předvánoční běsnění ale láká také nenechavce. Kapesní zloději mají v čase předvánočním žně, protože lidé mají u sebe větší hotovost než obvykle. „Neřeknu vám, kolik peněz mám přesně, ale pár tisíc to je. Rozhodně je to víc než obvykle, dárky prostě něco stojí,“ informuje Katka Maříková.

Městská radnice se ve spolupráci s obchodními řetězci snaží žně zlodějům ztížit. „Hlavně před vánočními svátky bude u obchodů víc strážníků, ti budou postupovat promptně ve spolupráci s místními bezpečnostními agenturami,“ popisuje opatření města radní pro bezpečnost Karel Paleček.

Kroky proti potenciálním kořistníkům podnikají ale hlavně samotné řetězce. „Jedná se zejména o monitoring interním kamerovým systémem a pravidelné hlášení v obchodě, letákové akce a tabulky s upozorněním, aby si zákazníci nenechávali své tašky a kabelky v nákupních košících, popřípadě v autě. Tyto tabulky jsou umístěny na viditelných místech v obchodech a na parkovištích,“ vysvětluje Karasová.

Obchody se také vzájemně informují o činnosti a pohybu organizovaných skupin, které se zaměřují na krádeže v obchodech.