V Plzni ubývá neplacených míst na parkování. Řidiči to řeší po svém. Platit se jim za parkování nechce, tak parkují, kde se jim zlíbí. „Obecně lze říct, že s rostoucí cenou za parkování klesá ochota za něj platit,“ potvrdil analytik Plzeňských městských dopravních podniků Pavel Netolický.

Nejčastěji jsou prohřešky spojené s parkováním řešeny v centru města a v přilehlých ulicích.

„Samozřejmě více botiček se dává v zóně A, která je nejdražší, na rozdíl od levnějších zón třeba na Petrohradě,“ dodal Netolický.

„Loni rozdali strážníci Městské policie v Plzni 15 292 technických prostředků k zabránění odjezdu vozidla, takzvaných botiček,“ řekla mluvčí městské policie Jana Pužmanová. „Na pokutách jsme loni vybrali  přes tři miliony korun,“ dodala.

V případě, že o odstranění botičky nepožádá nikdo ve lhůtě do 30 dnů od její přiložení, je vlastník komunikace oprávněn po dohodě s obecní policií vozidlo z pozemní komunikace odstranit na náklady jeho provozovatele.

Manipulační poplatky se v Plzni neplatí a ani nebudou. Platí se jen pokuta za botičku. „Spíše se snažíme se Správou veřejného statku města Plzeň vymyslet jiné varianty, které počet botiček sníží, jako je například projekt Smart city, chytré parkování,“ dodal Netolický.

Pokuty za botičku se pohybují od sto korun do dvou tisíc podle závažnosti přestupku. „Kdyby se pořád nezdražovalo parkování, tak jsou řidiči poslušnější. Mělo by se to zrušit, jako třeba ve Znojmě,“ míní Jan Vodruža z Plzně. „Botičky fungují jako trest i jako prevence. Zrušit by se mohly pouze tehdy, kdyby se zavedl jiný systém,“ vysvětlil Netolický.