Svádí boj o cestující. Dalo by se říct, že dokonce válčí. Expandující zelené autobusy německého dopravce Flixbus zdatně konkurují populárním žlutým autobusům Regiojet ze skupiny Student Agency.

Flixbus, který na vnitrostátní dopravní trh plně vstoupil loni ve čtvrtek 17. srpna, láká zákazníky na nižší ceny.

„Jízdenky pro trasu mezi Prahou a Plzní si zákazníci Flixbusu mohou koupit od 49 Kč,“ říká tisková mluvčí společnosti Flixbus Martina Čmielová.

„Ve Flixbusu máme dynamickou cenu, čím dříve si zákazník jízdenku koupí, tím výhodnější cenu získá. Cena jízdenek roste postupem času a obsazenosti daného spoje,“ vysvětluje princip plovoucí ceny mluvčí. Výhodou je, že se z Prahy do Plzně dostanete i o půlnoci, byť cena vyjde na zhruba dvě stě korun. Poslední žlutý spoj přes týden vyráží z hlavního města do Plzně ve 23 hodin.

Ceny žluté konkurence začínají na 69 korunách pro majitele předplacené karty (kreditové jízdenky), pro ostatní ceny alternují mezi 89 a 99 korunami.

JÍZDENKY ZA KORUNU

Flixbus se snaží přivábit zákazníky drastickými slevami. Cestující tak mohli v minulosti cestovat i za symbolickou 1 korunu. „Taková cena není ve standardní nabídce, jedná se vždy o časově omezenou akci, o které zákazníky informujeme přes naše komunikační kanály a na sociálních sítích,“ říká Martina Čmielová. Podle mluvčího společnosti Regiojet Aleše Ondrůje se jedná o snahu zničit ostatní přepravce.

„Tato cena je vysoce podnákladová a buď se jedná o jednorázovou marketingovou akci, kdy RegioJet realizuje podobné nabídky také, nebo jde o dlouhodobou snahu vytlačit ostatní dopravce z trhu a pak cenu zákazníkům zdražit až na dvojnásobek,“ tvrdí Aleš Ondrůj.

„Postup Flixbusu toto podezření vykazuje i s ohledem na to, že takto vytlačili další dopravce, kteří poskytovali své služby zákazníkům v dalších zemích, a ČR je zatím jedinou zemí, kde se jim to nepodařilo,“ dodává Ondrůj.

Antimonopolní úřad ovšem došel k závěrům, že korunové jízdenky jsou v pořádku.

Cestující společností Student Agency může svou cestu stornovat nebo změnit on-line a to až 15 minut před odjezdem, a neplatí za to žádný stornopoplatek. U Flixbusu je možno zrušit objednávku také 15 minut před odjezdem.

A kterého dopravce upřednostňují cestující z Plzně do Prahy? „Jezdím pravidelně, ale jenom se společností Student Agency Mám rezervační kartičku, takže se mi nechce zařizovat něco dalšího,“ říká Plzeňan Petr Maule.

Naopak Sandra Husníková nedá dopustit na zelené autobusy společnosti Flix-bus. „Flixbus jsem zkusila prvně, když jsem slyšela o těch jejich cenách. Takže vlastně, co jsem sedla do Flixe, tak upřednostňuji je,“ líčí Husníková. „Když člověk dojíždí několikrát do týdne, tak jsou cenové rozdíly znát. Zatím jsem pokaždé jela za 49 nebo 59 korun,“ vypráví Plzeňanka.

Svoje pravidelné linky nabízí také ČSAD, standardní cena z Plzně na Zličín je 79 korun, na Florenc pak rovných sto korun.