VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Majitelé starších aut budou stále hůře hledat, kde tankovat

PLZEŇ -Majitelé starších vozů budou mít stále větší problém najít čerpací stanici, kde natankují. Ubývá totiž pump, kde se prodává Special 91, který používají především starší škodovky nebo žigulíky.

1.11.2007
SDÍLEJ:

Pracovník firmy Shell kontroloval těsnost podzemní nádrže v čerpací stanici na Koterovské třídě v Plzni. Nádrž totiž dostane novou náplň, ta původní Special 91 se už ve stanici prodávat nebude.Foto: DENÍK/Jiří Kokoška

Největší prodejce pohonných hmot v ČR společnost Benzina předpovídá, že úplně stáhne special z prodeje zhruba do tří let.

Další stanice se specialem zmizela z mapy Plzeňského kraje v tomto týdnu.Benzinvyřadil ze stojanů Shell na Koterovské třídě v Plzni. Už delší dobu ho nemá ani stanice stejného řetězce v plzeňské Přemyslově ulici. Benzina ho v kraji nemá například v plzeňské Univerzitní ulici, ve Šlovicích na dálničním obchvatu Plzně, ve Sv. Kateřině na Klatovsku nebo v Klenčí pod Čerchovem na Domažlicku.

„Special měl podíl na celkovém prodeji hluboko pod pěti procenty. Nahradili jsme ho jiným palivem, jehož prodeje naopak výrazně stoupají,“ vysvětluje za Shell stahování specialu z prodejů Daniel Fujava z oddělení paliv.

Podle šéfa jakosti v Benzině Václava Louly se prodeje specialu snižují od poloviny 90. let. „Jen mezi benzinovými osobními automobily mají podíl ty na special šest procent a poměr se dál výrazně snižuje,“ vysvětluje Loula. Důvodem je hlavně fakt, že vozy na nízkooktanový olovnatý benzin se už 16 let nevyrábí a na silnicích jich tedy ubývá. Také ale platí, že tyto starší vozy, vlastní převážně postarší nebo sváteční řidiči, kteří autem jezdí minimálně.

K odstraňování specialu přikračují hlavně řetězce Shell a Benzina. Ta už ho neprodává zhruba na 70 z 319 stanic a do konce roku jich má být sto. Special naopak nestáhl ani z jedné z 18 stanic v kraji řetězec Pap Oil. „Máme stanice v menších městech a v Plzni pak na sídlištích, kde je special ještě relativně zajímavým palivem,“ uvedl zdroj z Pap Oil.

Řetězce v prodejních stojanech nahrazují special hlavně prémiovými produkty, jako jsou benziny s oktanovým číslem 100 nebo dražšími typy nafty. Právě nafta totiž získává nad benziny dominantní postavení. „Vedle toho, že roste kamionová a autobusová doprava, jezdí v zemi i stále více naftových osobních aut. V západních Čechách je to o to více, že tu jezdí hodně ojetých aut dovezených z Německa, kde v osobní dopravě naftové vozy převažují.

Motoristům, kteří potřebují special a ve stanici ho nenajdou, doporučují prodejci nákup bezolovnatého Naturalu 95, který pak mají smíchat s aditivy, která prodraží litr benzinu asi o 20 haléřů.

Rozhovor se specialistou na paliva ve firmě Shell Danielem Fujavou:

Má vaše firma stanoveno, pod jakou hranici musí klesnout prodej specialu, aby jste ho v daném místě vyřadili z prodeje?

Není dáno konkrétní číslo. Na každé čerpací stanici je to individuální. Musíme vidět, že specialu se prodává málo a je potenciál v místě prodat dobře jiný produkt.

Kolik se z pohonných hmot prodalo na Koterovské třídě specialu?

Nechci říkat konkrétní čísla. Mohu jen prozradit, že to bylo výrazně pod pěti procenty tamních prodejů.

Má malá prodejnost ještě nějaký jiný dopad než, že prodejce málo vydělává?

Samozřejmě, že ekonomická stránka věci je důležitá. Neprojevuje se to ale jen v tržbách. Například podzemní nádrže plní cisterna, do které se vejde obrovské množství benzinu. Cisterna nemůže vyčerpat jen část ze svého objemu, ale musí se vyprázdnit celá. Když se ale benzin málo prodává, do podzemní nádrže nelze dolévat další benzin. Může se pak třeba stát, že se prodává benzin, který je třeba i tři měsíce pod vodou. Já nechci říci, že ten benzin je v něčem horší, ale když tak dlouho někde leží, tak to není dobře. I to je důvod, proč raději uděláme změnu portfolia. Chceme takovým situacím předcházet.

Tam, kde se special prodává relativně dobře a vy máte dojem, že by se v místě dobře prodával ještě jiný typ pohonné hmoty, kterou tam nemáte, zavádíte někde nové typy čerpacích stojanů s pěti nebo i šesti druhy paliv?

To by bylo příliš nákladné. Bylo by nutné dát do země další nádrž. Pod celou stanicí by se musela vést další trubice a museli by se měnit samotné stojany, což není levná záležitost. Raději jdeme cestou výměny.

Myslíte si, že za deset dvacet let budou stačit na čerpačkách čtyři druhy paliv, jak to často je?

Už teď jich je mnohde i víc ale jsou rozdělené na víc stojanů. Já si ale myslím, že se bude rozšiřovat portfolio nabízených paliv a nabídka bude pestřejší.

Rozhovor s šéfem jakosti pohonných hmot ve společnosti Benzina Václavem Loulou:

Dokážete nějak odhadnout, jak rychle se bude z vašich čerpacích stanic stahovat Speciál 91?

Máme 319 čerpacích stanic, z nichž 70 jsme již přestavili na prémiové stanice Benzina Plus, kde už se specialem nepočítá. Do konce roku má být „plusek“ 102. Na ostatních stanicích, které označujeme Benzina Standard, special minimálně v příštím roce ještě bude. Podle dalšího vývoje se uvidí, jak budeme dál postupovat.

Máte nějaký vlastní odhad, za jak dlouho stáhnete speciál úplně z prodej?

Já odhaduji, že vydrží ještě maximálně tři roky.

Jaká je skladba vozového parku podle používaných paliv a jaký je vývoj této skladby?

Čistě u osobních aut s benzinovým motorem používá 91 procent aut benziny s oktanovým číslem 95, zhruba pět až šest procent používá benziny s oktanovým číslem 91, což je speciál a bezolovnatý normal. Zbytek aut, což jsou takové ty Lexusy, Maserati, Ferrari, Porsche nebo Austin používají vysokooktanové benziny 98 nebo 100. Tahle skupina aut je sice malá, ale má nejdynamičtější růst. Používání specialu samozřejmě naopak velmi rychle klesá.

A nafta?

Výrazně roste. V polovině 90. let ji tankovalo 10 procent osobních automobilů. Teď je to 35 procent a bude to růst. Například v Německu je to zhruba polovina z osobních vozidel, v Itálii dokonce až 70 nebo 80 procent.

1.11.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Stavebnictví - Stavebnictví Zedník 12 200 Kč Zedníci (kromě zedníků ohnivzdorného zdiva) Zedník. Požadované vzdělání: bez vzdělání. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 12200 kč. Volných pracovních míst: 10. Poznámka: Místo výkonu práce: Stavby ČR - BERGER BOHEMIA,a.s, Praxe v oboru, Znalost ukrajinského jazyka výhodou, Dobré platové podmínky. Pracoviště: Berger bohemia a. s., Klatovská, č.p. 410, 321 00 Plzeň 21. Informace: , . Řemeslné práce - Řemeslné práce Lakýrník 14 000 Kč Lakýrníci a natěrači (kromě stavebních) lakýrník a pomocná síla v přáškové lakovně, tryskání kovů. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 14000 kč, mzda max. 20000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Prášková lakovna v Horní Bříze přijme do pracovního poměru lakýrníka/ci pro práškové lakování., Praxe je výhodou,ne podmínkou.. Pracoviště: Karsell s.r.o. horní bříza, U Stadionu, č.p. 615, 330 12 Horní Bříza. Informace: Radek Vopat, +420 608 256 125. Výroba - Výroba Montážní dělník 16 000 Kč Montéři kovových konstrukcí Montéři kovových konstrukcí. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 16000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Místo výkonu práce: Zbůch, Základní kurz svařování vítán, První kontakt: e-mailem, nebo telefonicky ve čt - pá do 13:00 do 19:00 hod.. Pracoviště: Gragor s.r.o. - zbůch, Sokolská, č.p. 464, 330 22 Zbůch. Informace: Olha Shiposh, +420 770 660 351. Technika a elektrotechnika - Technika a elektrotechnika Operátor strojů a 16 500 Kč Obsluha strojů a zařízení na výrobu cihel, dlaždic a jiných kameninových výrobků obsluha keramické linky. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Nepřetržitý provoz, úvazek: . Mzda min. 16500 kč, mzda max. 20000 kč. Volných pracovních míst: 4. Poznámka: Místo výkonu U Keramičky 448, Chlumčany, spolehlivost, zodpovědnost. , Benefity pro zaměstnance: 13. plat, 5 týdnů dovolené, příspěvek na penzijní připojištění a životní pojištění, nadstandartní příplatky za noční a odpolední směnu, závodní stravování, příspěvek na rekreaci 4500,- Kč, rozvoj profesního vzdělávání., Zájemci pište na uvedené e-maily: Marketa.dolezalova@cz.lasselsberger.com;, Jindriska.vollerova@cz.lasselsberger.com nebo volejte vždy po-pá 7:00 až 15:00, osobně se můžete dostavit vždy v úterý mezi 9:00 - 10:00.. Pracoviště: Lasselsberger, s.r.o., chlumčany, U Keramičky, č.p. 448, 334 42 Chlumčany u Přeštic. Informace: Markéta Hlásková, +420 378 022 531,378 022 750.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Tragická dopravní nehoda u čerpací stanice na 37. kilometru dálnice D5 na Berounsku.
14

Na Berounsku narazilo na benzince auto do kamionu. Dva lidé zemřeli

Výstava Ženy a dobrodružství Bohumila Konečného
15

Ženy a dobrodružství, takový byl Bimba

Exploze jako záměr, čerti pod parou a Strach mezi anděly: videa víkendu

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku o víkendu 7. až 9. prosince 2018.

Moře gólů, střídání gólmanů a vítězství Plzně. To bylo derby

Plzeň – Už to trvalo dlouho. Od 21. října, kdy hokejová Škoda Plzeň na domácím ledě naposledy skolila soupeře. Pak pětkrát nic, až v neděli.

Dětský betlém přijel do Všerub

Všeruby - Živý betlém bývá již 26 let k vidění po západních Čechách. Navštívil i Všeruby.

Mladý rys ze Šumavy ušel přes 70 km, je v Brdech

Šumava, Brdy – Německo, Rakousko či Český les – to jsou jen některá z míst, kam se vydávají rysové narození na Šumavě, kde jejich současná populace čítá 60 až 70 jedinců.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT