Největší prodejce pohonných hmot v ČR společnost Benzina předpovídá, že úplně stáhne special z prodeje zhruba do tří let.
Další stanice se specialem zmizela z mapy Plzeňského kraje v tomto týdnu.Benzinvyřadil ze stojanů Shell na Koterovské třídě v Plzni. Už delší dobu ho nemá ani stanice stejného řetězce v plzeňské Přemyslově ulici. Benzina ho v kraji nemá například v plzeňské Univerzitní ulici, ve Šlovicích na dálničním obchvatu Plzně, ve Sv. Kateřině na Klatovsku nebo v Klenčí pod Čerchovem na Domažlicku.
„Special měl podíl na celkovém prodeji hluboko pod pěti procenty. Nahradili jsme ho jiným palivem, jehož prodeje naopak výrazně stoupají,“ vysvětluje za Shell stahování specialu z prodejů Daniel Fujava z oddělení paliv.
Podle šéfa jakosti v Benzině Václava Louly se prodeje specialu snižují od poloviny 90. let. „Jen mezi benzinovými osobními automobily mají podíl ty na special šest procent a poměr se dál výrazně snižuje,“ vysvětluje Loula. Důvodem je hlavně fakt, že vozy na nízkooktanový olovnatý benzin se už 16 let nevyrábí a na silnicích jich tedy ubývá. Také ale platí, že tyto starší vozy, vlastní převážně postarší nebo sváteční řidiči, kteří autem jezdí minimálně.
K odstraňování specialu přikračují hlavně řetězce Shell a Benzina. Ta už ho neprodává zhruba na 70 z 319 stanic a do konce roku jich má být sto. Special naopak nestáhl ani z jedné z 18 stanic v kraji řetězec Pap Oil. „Máme stanice v menších městech a v Plzni pak na sídlištích, kde je special ještě relativně zajímavým palivem,“ uvedl zdroj z Pap Oil.
Řetězce v prodejních stojanech nahrazují special hlavně prémiovými produkty, jako jsou benziny s oktanovým číslem 100 nebo dražšími typy nafty. Právě nafta totiž získává nad benziny dominantní postavení. „Vedle toho, že roste kamionová a autobusová doprava, jezdí v zemi i stále více naftových osobních aut. V západních Čechách je to o to více, že tu jezdí hodně ojetých aut dovezených z Německa, kde v osobní dopravě naftové vozy převažují.
Motoristům, kteří potřebují special a ve stanici ho nenajdou, doporučují prodejci nákup bezolovnatého Naturalu 95, který pak mají smíchat s aditivy, která prodraží litr benzinu asi o 20 haléřů.
Rozhovor se specialistou na paliva ve firmě Shell Danielem Fujavou:
Má vaše firma stanoveno, pod jakou hranici musí klesnout prodej specialu, aby jste ho v daném místě vyřadili z prodeje?
Není dáno konkrétní číslo. Na každé čerpací stanici je to individuální. Musíme vidět, že specialu se prodává málo a je potenciál v místě prodat dobře jiný produkt.
Kolik se z pohonných hmot prodalo na Koterovské třídě specialu?
Nechci říkat konkrétní čísla. Mohu jen prozradit, že to bylo výrazně pod pěti procenty tamních prodejů.
Má malá prodejnost ještě nějaký jiný dopad než, že prodejce málo vydělává?
Samozřejmě, že ekonomická stránka věci je důležitá. Neprojevuje se to ale jen v tržbách. Například podzemní nádrže plní cisterna, do které se vejde obrovské množství benzinu. Cisterna nemůže vyčerpat jen část ze svého objemu, ale musí se vyprázdnit celá. Když se ale benzin málo prodává, do podzemní nádrže nelze dolévat další benzin. Může se pak třeba stát, že se prodává benzin, který je třeba i tři měsíce pod vodou. Já nechci říci, že ten benzin je v něčem horší, ale když tak dlouho někde leží, tak to není dobře. I to je důvod, proč raději uděláme změnu portfolia. Chceme takovým situacím předcházet.
Tam, kde se special prodává relativně dobře a vy máte dojem, že by se v místě dobře prodával ještě jiný typ pohonné hmoty, kterou tam nemáte, zavádíte někde nové typy čerpacích stojanů s pěti nebo i šesti druhy paliv?
To by bylo příliš nákladné. Bylo by nutné dát do země další nádrž. Pod celou stanicí by se musela vést další trubice a museli by se měnit samotné stojany, což není levná záležitost. Raději jdeme cestou výměny.
Myslíte si, že za deset dvacet let budou stačit na čerpačkách čtyři druhy paliv, jak to často je?
Už teď jich je mnohde i víc ale jsou rozdělené na víc stojanů. Já si ale myslím, že se bude rozšiřovat portfolio nabízených paliv a nabídka bude pestřejší.
Rozhovor s šéfem jakosti pohonných hmot ve společnosti Benzina Václavem Loulou:
Dokážete nějak odhadnout, jak rychle se bude z vašich čerpacích stanic stahovat Speciál 91?
Máme 319 čerpacích stanic, z nichž 70 jsme již přestavili na prémiové stanice Benzina Plus, kde už se specialem nepočítá. Do konce roku má být „plusek“ 102. Na ostatních stanicích, které označujeme Benzina Standard, special minimálně v příštím roce ještě bude. Podle dalšího vývoje se uvidí, jak budeme dál postupovat.
Máte nějaký vlastní odhad, za jak dlouho stáhnete speciál úplně z prodej?
Já odhaduji, že vydrží ještě maximálně tři roky.
Jaká je skladba vozového parku podle používaných paliv a jaký je vývoj této skladby?
Čistě u osobních aut s benzinovým motorem používá 91 procent aut benziny s oktanovým číslem 95, zhruba pět až šest procent používá benziny s oktanovým číslem 91, což je speciál a bezolovnatý normal. Zbytek aut, což jsou takové ty Lexusy, Maserati, Ferrari, Porsche nebo Austin používají vysokooktanové benziny 98 nebo 100. Tahle skupina aut je sice malá, ale má nejdynamičtější růst. Používání specialu samozřejmě naopak velmi rychle klesá.
A nafta?
Výrazně roste. V polovině 90. let ji tankovalo 10 procent osobních automobilů. Teď je to 35 procent a bude to růst. Například v Německu je to zhruba polovina z osobních vozidel, v Itálii dokonce až 70 nebo 80 procent.