VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Majitelé starších aut budou stále hůře hledat, kde tankovat

PLZEŇ -Majitelé starších vozů budou mít stále větší problém najít čerpací stanici, kde natankují. Ubývá totiž pump, kde se prodává Special 91, který používají především starší škodovky nebo žigulíky.

1.11.2007
SDÍLEJ:

Pracovník firmy Shell kontroloval těsnost podzemní nádrže v čerpací stanici na Koterovské třídě v Plzni. Nádrž totiž dostane novou náplň, ta původní Special 91 se už ve stanici prodávat nebude.Foto: DENÍK/Jiří Kokoška

Největší prodejce pohonných hmot v ČR společnost Benzina předpovídá, že úplně stáhne special z prodeje zhruba do tří let.

Další stanice se specialem zmizela z mapy Plzeňského kraje v tomto týdnu.Benzinvyřadil ze stojanů Shell na Koterovské třídě v Plzni. Už delší dobu ho nemá ani stanice stejného řetězce v plzeňské Přemyslově ulici. Benzina ho v kraji nemá například v plzeňské Univerzitní ulici, ve Šlovicích na dálničním obchvatu Plzně, ve Sv. Kateřině na Klatovsku nebo v Klenčí pod Čerchovem na Domažlicku.

„Special měl podíl na celkovém prodeji hluboko pod pěti procenty. Nahradili jsme ho jiným palivem, jehož prodeje naopak výrazně stoupají,“ vysvětluje za Shell stahování specialu z prodejů Daniel Fujava z oddělení paliv.

Podle šéfa jakosti v Benzině Václava Louly se prodeje specialu snižují od poloviny 90. let. „Jen mezi benzinovými osobními automobily mají podíl ty na special šest procent a poměr se dál výrazně snižuje,“ vysvětluje Loula. Důvodem je hlavně fakt, že vozy na nízkooktanový olovnatý benzin se už 16 let nevyrábí a na silnicích jich tedy ubývá. Také ale platí, že tyto starší vozy, vlastní převážně postarší nebo sváteční řidiči, kteří autem jezdí minimálně.

K odstraňování specialu přikračují hlavně řetězce Shell a Benzina. Ta už ho neprodává zhruba na 70 z 319 stanic a do konce roku jich má být sto. Special naopak nestáhl ani z jedné z 18 stanic v kraji řetězec Pap Oil. „Máme stanice v menších městech a v Plzni pak na sídlištích, kde je special ještě relativně zajímavým palivem,“ uvedl zdroj z Pap Oil.

Řetězce v prodejních stojanech nahrazují special hlavně prémiovými produkty, jako jsou benziny s oktanovým číslem 100 nebo dražšími typy nafty. Právě nafta totiž získává nad benziny dominantní postavení. „Vedle toho, že roste kamionová a autobusová doprava, jezdí v zemi i stále více naftových osobních aut. V západních Čechách je to o to více, že tu jezdí hodně ojetých aut dovezených z Německa, kde v osobní dopravě naftové vozy převažují.

Motoristům, kteří potřebují special a ve stanici ho nenajdou, doporučují prodejci nákup bezolovnatého Naturalu 95, který pak mají smíchat s aditivy, která prodraží litr benzinu asi o 20 haléřů.

Rozhovor se specialistou na paliva ve firmě Shell Danielem Fujavou:

Má vaše firma stanoveno, pod jakou hranici musí klesnout prodej specialu, aby jste ho v daném místě vyřadili z prodeje?

Není dáno konkrétní číslo. Na každé čerpací stanici je to individuální. Musíme vidět, že specialu se prodává málo a je potenciál v místě prodat dobře jiný produkt.

Kolik se z pohonných hmot prodalo na Koterovské třídě specialu?

Nechci říkat konkrétní čísla. Mohu jen prozradit, že to bylo výrazně pod pěti procenty tamních prodejů.

Má malá prodejnost ještě nějaký jiný dopad než, že prodejce málo vydělává?

Samozřejmě, že ekonomická stránka věci je důležitá. Neprojevuje se to ale jen v tržbách. Například podzemní nádrže plní cisterna, do které se vejde obrovské množství benzinu. Cisterna nemůže vyčerpat jen část ze svého objemu, ale musí se vyprázdnit celá. Když se ale benzin málo prodává, do podzemní nádrže nelze dolévat další benzin. Může se pak třeba stát, že se prodává benzin, který je třeba i tři měsíce pod vodou. Já nechci říci, že ten benzin je v něčem horší, ale když tak dlouho někde leží, tak to není dobře. I to je důvod, proč raději uděláme změnu portfolia. Chceme takovým situacím předcházet.

Tam, kde se special prodává relativně dobře a vy máte dojem, že by se v místě dobře prodával ještě jiný typ pohonné hmoty, kterou tam nemáte, zavádíte někde nové typy čerpacích stojanů s pěti nebo i šesti druhy paliv?

To by bylo příliš nákladné. Bylo by nutné dát do země další nádrž. Pod celou stanicí by se musela vést další trubice a museli by se měnit samotné stojany, což není levná záležitost. Raději jdeme cestou výměny.

Myslíte si, že za deset dvacet let budou stačit na čerpačkách čtyři druhy paliv, jak to často je?

Už teď jich je mnohde i víc ale jsou rozdělené na víc stojanů. Já si ale myslím, že se bude rozšiřovat portfolio nabízených paliv a nabídka bude pestřejší.

Rozhovor s šéfem jakosti pohonných hmot ve společnosti Benzina Václavem Loulou:

Dokážete nějak odhadnout, jak rychle se bude z vašich čerpacích stanic stahovat Speciál 91?

Máme 319 čerpacích stanic, z nichž 70 jsme již přestavili na prémiové stanice Benzina Plus, kde už se specialem nepočítá. Do konce roku má být „plusek“ 102. Na ostatních stanicích, které označujeme Benzina Standard, special minimálně v příštím roce ještě bude. Podle dalšího vývoje se uvidí, jak budeme dál postupovat.

Máte nějaký vlastní odhad, za jak dlouho stáhnete speciál úplně z prodej?

Já odhaduji, že vydrží ještě maximálně tři roky.

Jaká je skladba vozového parku podle používaných paliv a jaký je vývoj této skladby?

Čistě u osobních aut s benzinovým motorem používá 91 procent aut benziny s oktanovým číslem 95, zhruba pět až šest procent používá benziny s oktanovým číslem 91, což je speciál a bezolovnatý normal. Zbytek aut, což jsou takové ty Lexusy, Maserati, Ferrari, Porsche nebo Austin používají vysokooktanové benziny 98 nebo 100. Tahle skupina aut je sice malá, ale má nejdynamičtější růst. Používání specialu samozřejmě naopak velmi rychle klesá.

A nafta?

Výrazně roste. V polovině 90. let ji tankovalo 10 procent osobních automobilů. Teď je to 35 procent a bude to růst. Například v Německu je to zhruba polovina z osobních vozidel, v Itálii dokonce až 70 nebo 80 procent.

1.11.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Gastronomie - Pokladní - pomocná kuchařka 16 000 Kč Jsme jednou z největších společností v České republice zajišťující závodní stravování. Pro náš stravovací provoz u klienta v Plzni-Bručné (cca 250 jídel denně) hledáme vhodného kandidáta/ku na pozici pokladní-pomocná kuchařka . Přijďte mezi nás! Obchod - Obchod Prodavač, prodejce 19 500 Kč Prodavači elektrotechniky, elektroniky a domácích potřeb Prodavač/ka. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 19500 kč, mzda max. 20000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Kontakt: Hübner Zdeněk Mgr., tel.: 603 412 654 (8:00-16:30), e-mail: info@zelezarstvi-votrubec.cz; osobně na adrese Koterovská 13, Plzeň (8:00-16:00), Požadujeme:, - vyučení v oboru prodavač/ka průmyslového zboží nebo v oboru příbuzném, - komunikativnost, bezúhonnost, snaha učit se novým věcem, Zaměstnanecké výhody: prémie, stravenky.. Pracoviště: Lubomír votrubec (01), Koterovská, č.p. 2377, 326 00 Plzeň 26. Informace: Zdeněk Hübner, +420 603 412 654. Administrativa - Administrativa Recepční 14 000 Kč Recepční (kromě recepčních v hotelích a dalších ubytovacích zařízeních) Recepční. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 14000 kč, mzda max. 16000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Kontakt: Long Vu Bc., tel.: 792302190, e-mail: l.vu@seznam.cz. Pracoviště: Stomatologie husova s.r.o., Husova, č.p. 774, 301 00 Plzeň 1. Informace: Kontakt:, . Výroba - Výroba Montážní dělník 23 000 Kč Montážní dělníci elektronických zařízení operátor/ka výroby a montáže. Požadované vzdělání: nižší střední odborné. Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 23000 kč, mzda max. 25352 kč. Volných pracovních míst: 7. Poznámka: Společnost FUTURA l AM s.r.o. hledá šikovné ženy a muže do elektrotechnického průmyslu ve Stodě. Operátor/ka výroby: práce s drobnými elektronickými součástkami, jedná se o pájení, balení, sestavování a kompletování. Výhoda praxe s obdobnou pozicí a vzdělání elektrotechnického zaměření. Výroba ve 2 směnném provozu (PO – PÁ). Požadujeme bezúhonnost a dobrý zdravotní stav, znalost českého jazyka slovem i písmem. Vhodné i pro studenty na letní brigádu. NABÍZÍME: práci na HPP s jistotou stabilní a dlouhodobé spolupráce. FINANCE: hodinnová sazba, pravidelný docházkový bonus, osobní ohodnocení za vykonanou práci, hrazená lékařská prohlídka a zajištění pojistky proti odpovědnosti za způsobenou škodu u uživatele. Pro nové zaměstnance poskytujeme zálohy až do první celé výplaty. ZDARMA: školení, školící materiály, veškeré pracovní pomůcky a pracovního oblečení Zajištěné ubytování, doprava z Plzně a okolí, osobní ohodnocení, docházkový bonus a zálohy., Pohovory s uchazeči o zaměstnání provádíme každé úterý a čtvrtek od 10:00 do 12:00 hod. na adrese FUTURA AM s.r.o., Soukenická 690/5, 301 00 Plzeň (Areál Belánka - administrativní budova naproti nákupnímu středisku NORMA). Možnost osobního setkaní v hlavni budově společnosti MURR CZ s.r.o. každý čtvrtek ve 14:15 hod. v kantýně, kde bude čekat zástupce společnosti FUTURA AM s.r.o. Dále je možné společnost kontaktovat telefonicky na číslech: 722711412, 377423503, 800110077 (PO - PÁ od 8:00 do 16:00) nebo na e-mailu: nabory@futuraam.cz.. Pracoviště: Futura am s.r.o., stod, Průmyslová, č.p. 762, 333 01 Stod. Informace: Miroslava Šimonová, +420 722 711 412,377 423 503,800 110 077.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Dětí přibývá, mateřinky v kraji jsou přeplněné

Na snímku je městská policistka před obrazovkami ukazujícími pohyb v ulicích snímaný kamerami.
12

FOTOGALERIE: Strážníci v novém

ON-LINE: Na dotazy odpovídal lídr ODS a kandidát na primátora Martin Baxa

Plzeň - Martin Baxa, lídr ODS pro říjnové komunální volby, patří k favoritům v boji o pozici plzeňského primátora.

Začal ITEP, trvá do soboty

Plzeň - V Městské hale Lokomotiva začal ve čtvrtek veletrh cestovního ruchu ITEP, který kromě tipů na výlety, nabízí i zábavný a vzdělávací program.

Sociální byty jsou hotové

Radnice zrekonstruovala v plzeňské Plachého ulici 37 sociálních bytů.

Cítím hořkost, štve střelce Krmenčíka

Plzeň - Fotbalisté Viktorie Plzeň opouštěli fotbalovou Doosan Arenu se smíšenými pocity.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT