Stejnojmennou půvabnou operu, kterou zkomponoval dvanáctiletý Wolfgang Amadeus Mozart, připravila režijně Lilka Ročáková-Rybá- řová a inscenace se právem setkala s velkým ohlasem diváků i kritiky. V pátek se ve foyer plzeňského Velkého divadla uskuteční dvě poslední reprízy. Od 10 a 11.30 hodin budou na programu 26. a 27. představení, což je nezpochybnitelný doklad toho, jak vhodně režisérka vybírala titul i interprety, kteří se za důvěru odměnili víc než sympatickými pěveckými a hereckými výkony. Páteční představení z velké většiny zakoupily školy pro své žáky, ale několik vstupenek zůstalo i ve volném prodeji.

Dlouholetá sólistka opery Divadla J. K. Tyla a zároveň přední česká sopranistka posledního půlstoletí Lilka Ročáková přišla se svými operními projekty pro mladé a dětské publikum už před několika lety, kdy pedagogicky působila na Konzervatoři v Plzni. Vrcholem těchto jejích snah bylo nastudování Pauerovy opery Červená Karkulka. Je velkým přínosem, že nejmladší diváky vede k opeře i nadále od loňského roku za podpory šéfa opery Jiřího Pánka v Divadle J. K. Tyla. Bastiena a Bastienku uvedla v překladu svého pěveckého učitele Karla Bermana,takže se tento vtipný operní příběh o lásce pastýře Bastiena a pastýřky Bastienky zpívá česky. Mluvené dialogy napsala sama režisérka, o hudební nastudování se postarala a na klavír doprovází šéfkorepetitorka plzeňské opery Ivana Janečková, hudebně spolupracoval i šéfdirigent souboru Ivan Pařík. Titulní role ztvárnily Petra Tionová-Šintáková a Ivana Klimentová, Colase jakéhosi vypravěče i kouzelníka v jedné osobě zpívá a hraje Miroslav Bartoš.

„Tato Mozartova prvotina je napsána naprosto profesionálně, aniž přitom ztrácí čistý dětský pohled malého skladatele na lásku a přátelství. O její kvalitě konečně vypovídá skutečnost, že se hraje do dnešních dnů,“ řekla Lilka Ročáková-Rybářová o tomto Mozartově raném díle z roku 1768. Jako ozdobu loňských Smetanovských dnů v Plzni označil scénické uvedení Bastiena a Bastienky hudební kritik Miroslav Mrázek.

Také letošní 32. ročník Smetanovských dnů zpestří inscenace, kterou připravuje Lilka Ročáková pro dětské diváky. Tentokrát si přeje nejmladšímu publiku přiblížit Dvořákovu Rusalku a jelikož musí provést rozsáhlé úpravy i vzhledem k prostoru foyer Velkého divadla v Plzni, ponese nový titul název O Rusalce. Autorka úpravy a režisérka se tak rozhodla opět pro krok odvážný, záslužný ale jistě také nemálo riskantní. Premiéra se chystá na 11. březen a o hudební nastudování a klavírní doprovod se podělí Ivana Janečková s Hanou Zemenovou, hudební spolupráce se ujal opět Ivan Pařík. Titulní roli vytvoří Adéla Lučanská, Ježibabu ztvární Ivana Klimentová, Vodníkem bude Roman Dušek, ve vděčné dvojici Hajného a Kuchtíka se představí sourozenci Miroslav Bartoš a Bohumila Bartošová-Sommerová. Také tři lesní žínky si zazpívají mladé pěvkyně Petra Tionová-Šintáková, Kristýna Radačovská a Jana Tolašová. A to je další velký přínos projektů Lilky Ročákové, které získaly podporu šéfa plzeňské opery Jiřího Pánka. I mladí členové operního souboru Divadla J. K. Tyla tak dostanou příležitost nastudovat a zpívat významné sólové role, které jim v repertoáru na velké scéně zatím nejsou svěřovány. Současně mají nejlepší možnost dokázat, že si další šance zaslouží. Protagonisté Bastiena a Bastienky, kteří se v pátek se svými postavami rozloučí, to rozhodně potvrdili.