Žluté vlaky Regionova brázdí mezi Blovicemi, Plzní a Kozolupy bez průvodčího už tři měsíce. Muže v úborech totiž nahradily automaty na jízdenky.

Jenomže změna cestujícím občas přináší komplikace. Automat totiž nebere bankovky a lidé, kteří nemají drobné, si musí lístek koupit u strojvedoucího. Kvůli tomu pak souprava nabírá zpoždění. „Jela jsem pět stanic a mezi nimi vlak nabral zpoždění tři minuty kvůli tomu, že si dva lidi od strojvůdce kupovali jízdenku," divila se Jarmila Nová, která na takzvané Plzeňské lince jezdí.

Mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová upozornila cestující, aby počítali s tím, že potřebují mince. „Je to stejné, jako když využívají Městskou hromadnou dopravu, kde také potřebují drobné do automatu," informovala Pistoriusová s tím, že dopravce neplánuje nákup automatů které by braly i bankovky.

Podle mluvčí si lidé na nový systém brzy zvyknou, což povede ke snížení počtu zákazníků, kteří si kupují jízdenky u strojvedoucího. „Tím odpadne i případný minutový posun odjezdu vlaku ze stanice," doplnila mluvčí.

Nahrazení průvodčích automaty dráhy obhajovaly úspornými opatřeními snižujícími náklady na provoz vlaků. Jenomže ve žluté soupravě jezdí nepřetržitě revizor. Jak je to tedy s úsporami? „Vlakový revizor je na lince jen kvůli takzvané pomoci cestujícím při seznámení s automatem. Není tam na stálo, ale jen na přechodnou dobu, než si cestující zvyknou na nový způsob odbavení," vysvětlila Pistoriusová.

Podle ní se s takovým systémem počítalo. „Plzeňské linky vznikaly se záměrem, že budou jezdit v režimu „specifického způsobu odbavování". Proto byly Plzeňské linky nejprve zavedeny s průvodčími a letos po postupném dovybavení automaty začal „specifický způsob odbavování"," uzavřela Pistoriusová.

Vlak Regionova

Žluté soupravy Regionova jezdí na trati Blovice, Plzeň a Kozolupy od prosince 2010
Vlak jezdí každou druhou hodinu
Ve vlaku kontroloval a prodával jízdenky průvodčí, od dubna ale cestujícím slouží automaty, což občas přináší komplikace