Krajští radní tento týden schválili rozsah dopravní obslužnosti pro autobusy a vlaky. Jízdní řády se pro příští rok příliš měnit nebudou.

Dotované autobusy v příštím roce najedou přibližně 15,5 milionu korun. „Přibudou spoje na Tachovsku, kde o ně požádaly obce, a také několik školních spojů na Sušicku. Autobusy tam jezdily tak, že to školám nevyhovovalo. Nové linky nejsou na úkor těch, které vozí lidi do práce," upřesňuje Zdeňka Kmochová ze společnosti POVED, která má veřejnou dopravu v kraji na starosti. Kilometry naskočily také díky náhradě večerního vlakového spojení Klatovy – Nýrsko. Autobus je oproti vlaku levnější.

Kraj také zajistí autobusovou přepravu lidí ze zaměstnání v Nýrsku, kde dopravci, kteří provozují linky komerčně, nedodržují podle vyjádření vedení kraje jízdní řád ani další stanovené podmínky.

Nové jízdní řády
Kolik ujedou autobusy 2015/16: 15 485 000 km
oproti 2014/15: +55 000 km
Náklady: 426,5 milionu Kč
(kraj 409 mil. Kč, zbytek obce)

Kolik ujedou vlaky 2015/16: 5 034 000 km
oproti 2014/15: +21 000 km
Náklady: 548,5 milionu Kč
(kraj více než 406 mil. Kč, zbytek Ministerstvo dopravy ČR)

Také vlaky najedou oproti letošku více kilometrů, je to však dáno pouze nárůstem pracovních dnů. Od roku 2002 počet regionálních spojů narůstal, teprve v roce 2014 přistoupil kraj k první redukci (o 5,6 %). Letos se vlaky i přes nesouhlas obcí seškrtaly o 4,8 %. Zrušeny byly nejméně využívané spoje, většinou brzy ráno a pozdě večer, zčásti je nahradily autobusy.

Hejtmanství dotuje vlaky a autobusy bezmála miliardou korun ročně, přispívá mu Ministerstvo dopravy ČR i obce. Částka na dopravní obslužnost je v přepočtu na obyvatele jedna z nejvyšších v republice, což je dáno velkou rozlohou a řídkým osídlením kraje. „Na autobusy doplácíme 32 korun na kilometr. Například Ústecký kraj, který je menší a hustěji osídlený, doplácí jen asi 17 Kč," upozorňuje náměstek hejtmana pro dopravu Jaroslav Bauer (ČSSD).

Hejtman Václav Šlajs (ČSSD) upozorňuje na nevyváženost dotací veřejné dopravy a jejího využívání. „Ve vlacích a autobusech jezdí zhruba třetina lidí v porovnání s tím, co jezdilo za komunismu, objem přepravy se ale zvýšil," říká.

Rozsah dopravní obslužnosti musí 9. prosince schválit ještě krajští zastupitelé. Nové jízdní řády vlaků a autobusů začnou platit shodně 13. prosince 2015.