Jen v západočeské metropoli jich před pěti lety jezdilo téměř o 15000 méně než nyní. Po skončení recese lidé začínají pořizovat i nové vozy.

V plzeňských okresech město, jih a sever nyní připadají v průměru na jedno zaregistrované osobní auto dva lidé. Zejména v menších obcích, kde lidé nemohou spoléhat na veřejnou dopravu, je aut v poměru k počtu obyvatel ještě více. Nejextrémnějším příkladem je severoplzeňský Kaceřov. Na 134 obyvatel zde podle registru vozidel připadá 104 aut. „Obslužnost obce je velmi špatná. Téměř v každé rodině jsou dvě auta nutností," říká končící místostarosta Petr Seidl, který má kromě toho ještě další vůz pro svou živnost. V Dolním Hradišti je 32 osobáků na 43 lidí.

Množství aut na Plzeňsku podle značky

Přibývající počet aut ovšem neznamená, že by Češi ve velkém nakupovali nové vozy. Podle posledních dat Sdružení automobilového průmyslu činilo průměrné stáří aut v Česku na konci července 14,29 let. V evropských zemích je 8,5 roku. Lepšící se ekonomická situace země však podporuje i nákup nových automobilů. V prvních třech čtvrtletích letošního roku se jejich prodej oproti loňsku zvýšil o 18 procent. Tento trend potvrzuje i vedoucí plzeňského odboru registru vozidel a řidičů Jiří Marek. „Poslední roky po krizi se počet nových vozidel mírně zvyšuje," říká Marek s tím, že od ledna bylo zaregistrováno 4700 nových vozidel, dalších 2800 bylo dovezeno ze zahraničí.

Stejně jako ve zbytku republiky jezdí i lidé na Plzeňsku nejradši českou škodovkou. Této značky je každý šestý vůz z celkem 324 860 osobních aut registrovaných v plzeňských okresech.

Samostatnou kategorií jsou vozy luxusních značek jako Bentley a Maserati, jichž na Plzeňsku jezdí shodně po sedmi kusech, pouze jeden vůz je vedený mimo Plzeň. Například Rolls-Royce zde není hlášený žádný, podle registru vozidel byste ovšem čtyři mohli potkat v Karlových Varech.

Srovnání množství aut nyní a před pěti lety