Skoro dva roky bude trvat stavba tzv. přesmyku a modernizace železniční trati z Plzně na Domažlice a dál do Německa. Účelem rekonstrukce je zvýšení maximální rychlosti na trati na 160 km/h.

Investice do kolejíSpráva železniční a dopravní cesty už nechala opravit tzv. pražské zhlaví, nyní pokračuje přestavba hlavního vlakového nádraží i s mosty Mikulášská. Následuje přesmyk domažlické trati, přestavba žateckého zhlaví a výhledově úsek Lobzy, Koterov.

Včera více než 1,5 miliardová stavba oficiálně začala. Sdružení firem Swietelsky Rail CZ a Swietelsky stavební vybuduje novou dvoukolejnou železniční trať v oblasti dnešní zastávky Plzeň-Skvrňany a v Domažlické ulici přeloží frekventovanou silnici I/26 mimo obytnou zónu. Zanikne tu také poslední železniční přejezd přes silnici první třídy v Plzni, resp. se stane podjezdem. Překlene ho totiž most s přeloženou silnicí.

„První domy pro tuto stavbu jsme vykupovali přesně před dvaceti lety,“ připomněl náměstek primátora pro dopravu Petr Náhlík (KDU-ČSL).

V Domažlické ulici byly kvůli stavbě zdemolovány a zmizely desítky objektů včetně rodinných domů a sídel řady firem.
Padly více než tři tisíce stromů a byly vymýceny čtyři hektary plochy po dřevinách.

Podle generálního ředitele Správy železniční a dopravní cesty (SŽDC) pro modernizaci dráhy Mojmíra Nejezchleba je přesmyk Domažlická kombinací zkvalitnění dopravy jak železniční, tak silniční. Práce mají skončit v říjnu roku 2019 a celkové náklady stavby převyšují 1,6 miliardy korun (bez DPH). Dotace EU činí skoro milardu korun. „Pro nás je to zatím největší zakázka v českém železničním stavitelství,“ uvedl Viliam Perknovský, jednatel firmy Swietelsky Rail CZ.

Obnova památníku v Plzni finišuje, pylony se brzy vrátí na Americkou
FOTO: Práce na památníku Díky, Ameriko! finišuje