Rizikovou skupinou jsou hlavně mladí lidé ve věku mezi 13 a 19 lety. Právě pro ně letos znovu, již potřetí v řadě, vyjel Preventivní vlak. Od včerejšího dne stojí na hlavním vlakovém nádraží v Plzni, kde bude ještě dnes. Speciální souprava varuje mládež před naskakováním či vyskakováním z vlaku, zásahem proudu z troleje s 25 tisíci volty nebo přebíháním kolejí.
V prvním voze mohou žáci středních škol shlédnout filmy. V druhém, konferenčním voze, na ně s informacemi čeká policejní mluvčí Simona Čejková a odborný poradce Prevence a bezpečnosti na železnici Robert Drozda. „Naskakování nebo vyskakování do vlaku se vloni nevyplatilo devatenácti lidem,“ poukazuje na varovná čísla Drozda.
Mluvčí policie zase středoškolákům vysvětlila, jaká rizika přináší mezi chlapci tolik populární sprejerství. „Kromě toho, že je to považováno za poškozování cizího majetku, ohrožují sprejery kolemjedoucí vlaky,“ doplňuje Čejková.
Ve třetím vagóně jsou připraveni záchranáři, kteří žáky seznamují s poskytnutím první pomoci. Návštěvníci si zde také všechno vyzkouší, třeba jako třída budoucích pečovatelek Střední školy profesora Švejcara v Plzni. Ve vagóně ležela figurantka s velmi krvácením nohy. „Takže, co budete dělat? Je vás tady spousta, jak si rozdělíte úkoly? Kdo bude ošetřovat, zavolal už někdo sanitku, kdo by mohl mluvit se zraněnou, kdo zastaví dopravu, kdo uvědomí její blízké?“ ptá se mladá záchránářka třídy, která je na rozpacích a některým dívkám se dokonce dělá z pohledu na imitaci krve špatně. „I to se může někomu při nehodě stát, tak ji někdo jiný odveďte a pomozte jí, vždyť by mohla omdlít,“ neztrácí hlavu záchranářka. „Bylo to dost těžké i tady, natož ve skutečnosti, nejhorší byla krev. Bojím se, že bych zpanikařila,“ přiznala žačka prvního ročníku Martina Fialová.
S tragédiemi na trati má své zkušenosti Václav Simbartl z Plzně, který pracoval jako strojvedoucí pracoval téměř čtyřicet let. Jeho lokomotiva se za tu dobu střetla s člověkem celkem pětkrát. „První případ byl pro mě asi nejhorší. Osmiletý kluk podjel na koloběžce závory, a dostal se přímo před vlak,“ vypráví Simbartl. Několik týdnů potom prý nemohl spát, a stále se mu vracel obraz nehody. „Bylo to o to těžší, že jsem v té době očekával narození dítěte,“ vzpomíná strojvůdce. O několik let později se mu pod kola lokomotivy dostal opilý voják. Jeho tělo bylo rozmetáno do vzdálenosti několika desítek metrů. „Následoval sebevrah, který si v noci lehl na koleje,“ vzpomíná Simbartl. Dobrovolně zemřela i starší paní, která neunesla onemocnění rakovinou, a na druhý svátek vánoční vstoupila do kolejiště a vydala se s rozpřaženýma rukama čelem proti lokomotivě.
„Pátou obětí se stala stará babička, která šla své dceři na hrob. Nesla věneček a pomalu se šourala ke kolejím. Vlak ani houkání lokomotivy asi vůbec neslyšela. Stačil by jeden její rychlejší krok a nic by se nestalo,“ dodává Simbartl.
Preventivní vlak je postavený na netradičním způsobu komunikace s mladými lidmi. „Nechceme jim říkat: pozor, to nedělej, to nesmíš, ale přímo ukázat v prostředí železnici, jak může člověk skončit, když si nedá pozor. A mohu říct, že je to velmi účinné,“ dodává Vladimír Kostelný, ředitel Krajského centra osobní dopravy Českých drah v Plzni.