„Dobrý start zvyšuje šanci na to, že bude dítě vnímat školu spíše pozitivně, nebude se zbytečně bát a nebude zbytečně ztrácet sebevědomí,“ říká Jan Kulhánek, klinický psycholog a supervizor Psychoterapie Anděl Praha: „Hodně záleží na povaze dítěte a také na tom, jak si o nástupu do školy povídalo dítě se svými rodiči,“ říká odborník.

Žáci. Ilustrační foto.
Hladové děti špatně čtou, potvrdili inspektoři

Dělal jsem scény a brečel

„Můj první dojem ze školy byl úžasný. Měli jsme hrozně milou paní učitelku, která způsobila, že jsem školu miloval. Až do druhé třídy, kdy jsme dostali učitelku jinou. Pak už to bylo se vztahem ke škole jenom horší,“ vzpomíná Jaroslav Váně.

Hurá do školy! Rady pro rodiče i děti.Zdroj: Deník, ShutterstockO tom, že velkou roli hrají ve vztahu ke škole i spolužáci, vypovídá i následující zážitek: „Když se nás paní učitelka ptala na jméno, představil jsem se jako Jindříšek. Celá třída se začala smát a já jsem se mohl hanbou propadnout. Dlouho jsem pak nechtěl do školy chodit, protože jsem se bál, že se mi ostatní budou smát,“ popisuje svůj vstup do vzdělávacího procesu Jindřich Huška.

Aby váš prvňáček neměl první den ve škole zbytečné nervy, radí Jan Kulhánek následující: „Rodiče by se měli hlavně sami uklidnit, aby své dítě nestresovali. Pak by ho měli motivovat a povzbuzovat. Zároveň škola vyžaduje jistou míru samostatnosti, a to je také úkol rodičů, který nelze zvládnout až těsně před nástupem do školy.“

Deník.cz vám až do začátku školního roku bude přinášet důležité informace na toto téma. Již v pondělí 26.8. se v našem speciálu na Denik.cz Hurá do školy! dočtete, jak náročný je začátek školního roku pro vaši peněženku.

Stále více dětí mívá po nástupu do školy problémy s udržením pozornosti. Jsou neposedné a vyrušují. „Záleží na tom, co dítě rozptyluje, co mu bere pozornost. Pokud je to porucha typu ADHD, samo se to obvykle nespraví a je třeba spolupracovat s odborníkem. Často ale jde o určitou míru nezralosti, dítě je někdy v první třídě prostě ještě hodně dětské a hravé a sezení v lavici ho prostě nebaví. Jindy souvisí nepozornost s problémy a starostmi v rodině. Pokud se rodiče hodně hádají, dítě na to musí myslet a nesoustředí se. Často může za nepozornost málo spánku či špatná strava,“ vyjmenovává možné příčiny Jan Kulhánek

Úspěch je důležitým motorem

V prvních měsících je důležité zachovávat trpělivost, neztrácet nervy při nezdarech dítěte. Vyvarujte se i neverbálních projevů, jako jsou úšklebek či povzdechnutí, protože to všechno dítě vnímá. Může se pak bát, že bude dělat další chyby a aby ve vašich očích nekleslo. V prvních měsících pomáhejte dítěti s každodenní přípravou a nezapomínejte ho povzbuzovat a motivovat v jeho snaze, úspěších, ale i při neúspěších.

Ilustrační foto.
Nečekané události? Ředitelé škol vítají pomoc konzultantů

S takovým přístupem souhlasí i dětský psycholog Václav Mertin: „Úspěch je důležitým motorem vzdělání, života. Ten úspěch nemusí být velký. Když to obrátíme, kolik dětí vidí, jak jsou neúspěšné. Měli bychom se zamýšlet nad tím, jak by mohly být všechny děti subjektivně, lépe i objektivně, v něčem užitečné a úspěšné, aby měly nějaký cíl. Když jim cíl vezmeme, k čemu pak mohou směřovat?“

Dětské fixy. Ilustrační snímek
Test dětských fixů dopadl špatně. Každé třetí propadly kvůli nežádoucím látkám

Jaké pomůcky bude prvňáček potřebovat

Co dostanete od školy
Každá škola by měla prvňáčkům zajistit všechny učebnice a pracovní sešity, které budou potřebovat. Děti většinou od školy ještě zdarma dostávají písanky, písmena, číslice a někde i mazací tabulku a fixy, nůžky, čtvrtky formátu A3 a A4, štětce, vodové barvy a lepidlo. Na některých školách také děti dostávají předem připravené balíčky věcí, u kterých je ale vyžadována finanční spoluúčast rodičů.

Co musíte obstarat

Školní aktovka, batoh nebo brašna - musí splňovat technickou normu o brašnářství a školních aktovkách. Alespoň pětina povrchu aktovky by měla mít signální barvu a dostatek reflexních prvků.  Při výběru aktovky se zaměřte nejen na jednoduchost obsluhy a funkčnost, ale i na to, aby se budoucímu školákovi líbila. Aktovka by měla být co nejlehčí, ergonomicky polstrovaná na zádech a se širšími ramenními pásy. U dítěte by měla horní hrana aktovky dosahovat výšky jeho ramen.

Penál – ideální penál je klasický, na zip, doplněný o odklápěcí část. Měl by mít gumičky na zasunutí tužek, pastelek a dalších pomůcek. Každý prvňáček by měl v penálu mít alespoň dvě silné trojhranné tužky č. 2, šest až dvanáct silných trojhranných pastelek, krátké pravítko, ořezávátko, nůžky s kulatou špičkou, gumu a malé vysouvací lepidlo.

Přezůvky – ty budou děti potřebovat hned první den a nechají si je ve škole celý školní rok.

Krabička na svačinu a lahev na pití – lahev by měla mít dobrý a snadno ovladatelný uzávěr, aby se nevylévala.

Děti budou také potřebovat pomůcky do výtvarné výchovy, výbavu do tělocviku atd.

Hurá do školy! Rady pro rodiče i děti.Zdroj: Deník, Shutterstock