Stejně jako na nový mixér nebo televizi, platí také na osobní auto dvouletá zákonná záruka. To znamená, že díky ní autorizované servisy bezplatně opraví závadu, která se vyskytla, a kterou nezavinil uživatel například neopatrným zacházením nebo dokonce při havárii.

Současně vám v záruce zdarma nevymění brzdové destičky nebo kotouče, ramínka stěračů či ojeté pneumatiky. To jsou spotřební díly, na které se záruční podmínky nevztahují.

Výrobcům samozřejmě nikdo nezakazuje, aby záruku prodloužili. U automobilek to někdy bývá až na třikrát delší období, než je to stanovené legislativou.

Zákazník pak může přijet do servisu a žádat například výměnu prorezivělého výfuku a pokud není koroze zaviněna třeba mechanickým poškození po najetí na kámen, mělo by mu být vyhověno.

Takovýchto vodíkových stanic mají být do konce desetiletí v ČR desítky
I v Praze už lze tankovat vodík. Cena je vysoká, ale na kilo dojedete daleko

Výhody plynoucí z poskytované dvouleté až sedmileté záruky (takovou poskytuje korejská značka Kia) si ovšem zákazník musí zasloužit řádnou péčí o svůj vůz. Také tím, že bude řádně absolvovat všechny předepsané servisní prohlídky.

Na výrobu vozů Kia ve slovenské Žilině se podívejte zde:

Zdroj: Youtube

Na některé části automobilů se dokonce může vztahovat ještě delší záruka. Třeba až na dvanáct let. Pamětníci, kteří vědí jak svého času doslova před očima vinou rezavění mizela ocel z blatníků či prahů škodovek řady 105/120 nebo z víka zavazadlového prostoru u novodobých Felicií můžou být lehce šokováni faktem, že poměrně hodně automobilových značek dnes poskytuje dvanáctiletou záruku na prorezavění karosérie. Bezplatné opravy se ale v tomto případě nedočká ten, u jehož vozu servisní technik shledá, že koroze se rozšířila z oděrky způsobené odlétnuvším kamínkem od pneumatiky jiného vozu.

Záruku zkrátí hodně ujetých kilometrů

Osmiletá a třeba u Toyoty dokonce až desetiletá záruka je poskytována na vysokonapěťové baterie současných elektromobilů (pozor – neplést s klasickým dvanáctivoltovým akumulátorem, který má úplně každé osobní auto). Výrobce zároveň garantuje, že po tuto dobu, případně do najetí určité hranice kilometrů, neklesne kapacita pod zpravidla 70-80 procent úrovně z doby, kdy byla nová.

Omezení na určitý kilometrový nájezd se vztahuje i na záruku poskytovanou nad rámec oné zákonné dvouleté záruky. Někdy bývá limitem 100, jindy 120 nebo až 150 tisíc kilometrů.

U některých značek zákazník dostává prodlouženou záruku na mechanické výrobní vady automaticky na každý model, u jiných to platí jen u některých konkrétních typů vozů a u jiných je na zákazníkovi, zda si prodlouženou záruku zvolí jako jakousi příplatkovou výbavu.

Adac testuje pneumatiky již 50 let
Barum v průměru, propagovaná česká značka na hraně: Výsledky testu letních pneu

A jak to tedy s délkami bezplatných záruk je ve skutečnosti? Rozdíly jsou poměrně velké. Stále na našem trhu s novými osobními auty působí řada značek, které nabízejí jen standardní dva roky. Mezi ně patří také dlouhodobě suverénní prodejce číslo jedna – tuzemská Škoda Auto. Její politika se v tomto směru neliší od té, kterou vyznávají také ostatní značky koncernu Volkswagen – tedy Audi, Seat nebo samotný Volkswagen. Stejně tak se pouze dvouletá záruka vztahuje na auta dalších německých prémiových značek – tedy BMW a Mercedes-Benz.

Již poměrně dlouhou dobu nabízejí o rok prodlouženou záruku japonské značky. Třeba Toyota, Honda nebo Nissan. K nim se řadí také rumunská Dacia.

Další velkou skupinu tvoří značky, které poskytují záruku na pět let. Mezi ně se v poslední době zařadila například automobilka Suzuki, stejné období platí pro další japonského výrobce Subaru. Pět let je auto „chráněno“ zárukou u značek Opel, Citroën, Renault, Peugeot, Ford či Hyundai.

Ještě o rok delší záruku získávají kupující vozidel japonské Mazdy. A konečně – sedm let trvá záruka na modely Kia.