Na velkolepou vojenskou akci, která je mezi veřejností známá i pod názvem Bahna, přišlo více než padesát tisíc lidí. Byla mezi nimi i rodina Jaroslava Polánky z Plzně. Na Bahnech byla vůbec poprvé.

„Děti byly dříve ještě malé, těžko by snášely rány," vysvětlil. „Musím uznat, že program je skutečně zajímavý. Letectvo se hodně vyřádilo," dodal. Souhlasíme, sedmihodinový program nabídl defilé vrtulníků Mi-17/171Š, Mi-24/35, stíhaček L-159 Alca nebo JAS 39 Gripen. Samozřejmě, jen o vzdušné obraně Bahna nebyla. Jde o vůbec největší prezentaci tuzemského pozemního vojska a tomu byl přirozeně uzpůsoben i program, který nabídl přehlídku současné i historické vojenské techniky, včetně několika bojových ukázek. Například hodinová dynamická ukázka české armády předvedla postup proti nepříteli, který se pokusil proniknout do hloubky vojenské sestavy. Vojáci tak letos opustili tématiku zahraničních operací (zejména z Blízkého východu).

Historické ukázky připomněly výročí mobilizace v roce 1938, 70. výročí osvobození Kyjeva a bojový poplach Československé lidové armády. „V případě poplachu jsme chtěli připomenout nedávnou minulost, kterou většina mužů ještě pamatuje," podotkl František Koch, šéf rokycanského Muzea na Demarkační linii a člověk, který celá Bahna před lety vymyslel.

Na Den pozemního vojska zavítal i někdejší náčelník generálního štábu a současný ministr obrany Vlastimil Picek. Exkluzivně pro Deník zavzpomínal na doby, kdy na tribuně stál v uniformě. „V ní mi bylo dobře, ale jedna etapa života skončila a já jsem splnil své závazky vůči České republice," uvedl. Nezapoměl připomenout, že armáda je pro něj všechno. „Vyrůstal jsem s ní." Kromě toho měl možnost si popovídat i se starými spolužáky a kamarády. „Někteří už jsou v záloze, jiní ještě slouží. Moje generace končí a je nutné předat žezlo mladším," zhodnotil.

Ti „mladší" ale budou mít poměrně problémy. Proč? Rozpočet na provoz armády je totiž stále podhodnocený a technika pomalu, ale jistě zastarává. Na Bahnech to veřejně řekl náčelník generálního štábu Petr Pavel. Rozpočet ministerstva se pohybuje okolo 42 miliard korun. Tato částka nejenže nestačí na dovybavení, modernizaci a obměnu techniky, ale je i pod hranicí nutnou k udržení schopností armády vyplývajících z jejích závazků a úkolů. „Doufáme, že zásahy do rozpočtu nepovedou k tomu, že Armáda ČR se časem stane dalším, byť větším, klubem vojenské historie."

Armáda má naplánované nové projekty pro roky 2014 až 2020. „Jeden z velkých projektů, které připravujeme, je obměna radarů středního dosahu, protože tyto radary jsou opravdu už technologicky i fyzicky zastaralé," uvedl ministr. Kupříkladu radiolokační technika je ještě ruské provenience. V některých případech překračuje technika svoji životnost i o několik desítek let, při životě je držena jen s velkou dávkou nasazení. Kvůli nedostatku peněz klesá i počet provozuschopných vrtulníků W-3A Sokol. Armáda má zatím vyčleněny peníze na generálku dvou Sokolů, aby zabezpečila minimální schopnosti letecké záchranné služby. Během několika let také skončí životnost bitevních vrtulníků Mi-24/35. Vojáci by je rádi nahradili víceúčelovým typem. „Díváme se do světa, máme několik tipů, ale specifikovat je vzhledem k veřejné soutěži nebudu," odpověděl na otázku o přesnější specifikaci náčelník Petr Pavel. Prý budou velké jako helikoptéry W-3A Sokol.

Ale zpět k Bahnům. Za armádu se jich účastnilo na 800 vojáků se 170 kusy techniky, dalších 200 vojáků se podílelo na leteckých základnách. Premiérové představení pro veřejnost měl obrněný transportér Pandur v ženijní verzi. Historické ukázky nabídly přes sedm desítek kusů staré vojenské techniky z klubů vojenské historie a Muzea na demarkační linie v Rokycanech. Ačkoliv se Bahna obvykle konají v druhé polovině června, letos musela být posunuta kvůli zásahu vojáků při povodních.