Škodovka uzavřela smlouvu na dodávky 40 tramvají pro pražský dopravní podnik, z nichž první by si cestující v metropoli mohli vyzkoušet už příští rok v prosinci. Nakonec by jich však po Praze (ale i za hranicemi hlavního města na připravované trati do Zdib) mohlo jezdit až 200. Kontrakt totiž obsahuje opci na dodávku dalších 160 tramvají, které Praha odebrat může i nemusí. Podle toho, jak to bude vyhovovat potřebám metropole i jejím finančním možnostem.
Moderní nízkopodlažní tramvaj prozatím nazývaná Škoda ForCity Plus Praha 52T přijde podle smlouvy na 83 milionů korun za kus. První čtyřicítka, z nichž polovinu má společnost Škoda Transportation dodat počátkem prosince 2025 a druhou půlku do konce roku následujícího, tak přijde na 3,3 miliardy. Tyto peníze již má Praha připravené díky evropským dotacím, řekl Deníku první náměstek primátora Zdeněk Hřib (Piráti).
I na případný další nákup v rámci opce by se podle jeho slov magistrát snažil získat evropské peníze. Pokud by metropole pořídila všech 200 nových tramvají, přišly by dohromady na 16,6 miliardy. A dodány by měly být do roku 2032.
Nová tramvaj ŠKODA FORCITY PLUS PRAHA 52T:
Nové tramvaje Praha nutně potřebuje pro tratě, které postaví v období 2024–2027 (už letos se má začít stavět třeba i v hodní části Václavského náměstí). Pokud pořídí další vozidla sjednaná v rámci opce, umožní to nahrazovat dosavadní tramvaje plně nízkopodlažními, tichými a klimatizovanými, ale také úspornějšími a ekologičtějšími vozidly i na současných tratích.
Jestliže místopředseda představenstva Škody Group Tomáš Ignačák zdůraznil, že tramvaj je technicky přizpůsobena náročnému provozu v pražských ulicích, znamená to, že si dobře poradí jak s ostrými oblouky v úzkých uličkách v centru, tak s dlouhými rovnými úseky, kde se počítá, že bude uhánět i sedmdesátkou (uměla by ale vyvinout až osmdesátikilometrovou rychlost); nezaskočí ji však ani příkré stoupání.
Pětičlánkové vozidlo dlouhé 32 metrů pojme 70 sedících cestujících (na 44 sedadlech po směru jízdy a 36 proti směru) plus 173 stojících pasažérů. Klimatizaci bude mít nejen kabina řidiče, ale i prostor pro cestující. Na ty také mimo jiné čeká LED osvětlení s teplým světlem či nově pojatý a dobře viditelný informační systém s šesti velkoplošnými obrazovkami přes celou šířku uličky, podobný spíše obrazovkám v autobusech.