Divadla vyrazila do boje o diváky. Poté, se v době pandemie covidu sály na čas zcela zavřely, část lidí odvykla kultuře. Někteří už nechtějí představení navštěvovat osobně a dávají přednost různým formám on-line zábavy.

Průměrná obsazenost hlediště při představeních v plzeňském Divadle J. K. Tyla (DJKT) poklesla podle jeho ředitele Martina Otavy za dva roky o 14 procent. „V předcovidovém roce 2020 jsme byli na 88 procentech, loni návštěvnost spadla na 71 procent. Vývoj letošního roku nám ale dává naději, že to bude dobré, návštěvnost se zvýšila o téměř tři procenta na 74 procent,“ porovnal Martin Otava a dodal, že lidé jsou podle něj psychicky vyčerpaní v souvislosti s covidem, válkou na Ukrajině i ekonomickou situací. „Naším úkolem nyní je dobrou nabídkou diváky přesvědčit, že na kulturu nelze rezignovat, že má své místo v jejich životech. Divadlo přeci není jenom umělecký zážitek, ale také společenská událost, příležitost sdílet čas s ostatními,“ doplnil ředitel.

Plzeňské Divadlo J. K. Tyla mělo před covidem více než 10 tisíc abonentů, dnes jich má necelých 6000. Po pandemii se totiž výrazně změnilo chování diváků, kteří stále více preferují nákupy vstupenek na poslední chvíli a klasický princip předplatného již není tak atraktivní. „Úbytek lidí divadlo zaznamenává především u titulů s náročnějšími tématy,“ řekl dále Otava. DJKT přijalo řadu úsporných opatření, na pokles návštěvnosti se snaží reagovat různými tematickými balíčky a propagačními akcemi. „Divadlo se snažilo efektivně hospodařit už před pandemií. Důraz jsme zároveň kladli na to, aby měl divák stejný vizuální zážitek jako před zásadním spořením,“ dodal ředitel plzeňského divadla.