Současné dílo v hudebním nastudování Jana Bubáka a v režii ředitele divadla Martina Otavy mohou diváci v Plzni navštívit pouze třikrát. Kromě premiéry, která se v sobotu 16. března odehraje jako součást festivalu Smetanovské dny, to bude ještě 27. března a 30. dubna 2024.

Libreto opery vychází z dochované korespondence Boženy Němcové a básní, například od Františka Halase či Jaroslava Seiferta, a sleduje osud naší nejslavnější spisovatelky, její životní vzestupy a pády, její vztah k manželovi i to, jak těžké bylo být emancipovanou ženou v polovině 19. století. „Jedná se o plastické a pohyblivé líčení životních osudů a myšlenek hlavní hrdinky vplétající se do pestrého obrazu tehdejší doby a společnosti,“ přibližuje operu z roku 2017 dramaturg Vojtěch Frank.

Pozoruhodnou ženu s pronikavým intelektem toužící po lásce, která se jí nedostává, ztvární Jana Piorecká. „Práce na opeře Jsem kněžna bláznů byla zatím nejtěžší v mém profesním životě. Skladatelka part Boženy nijak nešetřila, role je náročná po stránce hudební i po stránce herecké. Obsáhnout během asi sedmdesátiminutového představení celý život – od naivní 17leté dívky plné ideálů až po umírající, osudem těžce zkoušenou zlomenou ženu – byla opravdu velká výzva,“ svěřila se představitelka hlavní role.

Jako součást festivalu Blik Blik se v Muzeu církevního umění v bývalém klášteře ve Františkánské ulici v Plzni uskuteční výstava Light Scapes, na níž představí svá díla Japonec Yasuhiro Chida.
Na festivalu Blik Blik ozáří klášter výstava uznávaného japonského umělce

Jako Josef Němec se po boku Jany Piorecké objeví Adam Rezner. „Manžel spisovatelky je znázorněn činoherní postavou, která nám dává nahlédnout do obtížné situace muže stojícího ve stínu své ženy,“ vysvětlil režisér Martin Otava.

Hlasy veřejnosti, které Němcovou za jejího života oslavovaly či naopak kritizovaly, jsou v díle představeny čtyřmi postavami vstupujícími do života spisovatelky. Ty ztvární Radka Sehnoutková, Ivana Klimentová, Jakub Turek a Miro Bartoš.