Taneční podobu dílu inspirovanému stejnojmenným románem francouzského spisovatele a pilota Antoina de Saint-Exupéryho vtiskl šéf baletu a choreograf Jiří Pokorný ve spolupráci se skladatelkou Gabrielou Vermelho a ředitelem divadla Martinem Otavou, který k novému dílu společně s Michalem Lieberzeitem vytvořil libreto.

Letce si zatančí Gaëtan Pires a Karel Audy, v roli Malého prince se v alternacích objeví Simone Carosso, Riccardo Gregolin a Giacomo Mori. Další postavy ztvární Jarmila Hruškociová, Sara Antikainen, Richard Ševčík, Justin Rimke, Afroditi Vasilakopoulou, Avril Wieland, Mami Mołoniewicz, Victoria Roemer a další.

Spoluautor libreta a režisér nové inscenace Martin Otava se s jedním z nejznámějších pohádkových příběhů moderní literatury setkal poprvé v jedenácti letech. „Od té doby se s ním toužím utkat na divadelní scéně,“ přiznává Otava a dodává, že Exupéryho dílo slouží taneční inscenaci jen jako inspirace. „Náš příběh se odvíjí od letce, který na pokraji smrti rekapituluje svůj dosavadní život a ve své osamělosti v sobě nachází malého prince, se kterým je svět barevnější, veselejší i moudřejší, ale na kterého už dávno zapomněl.“

Balet začíná v poušti havárií letadla. Letec ji sice přežije, zůstává ale sám, opuštěný a bez pomoci. Ve vzpomínkách se vrací do svého dětství a myslí na svou laskavou, ale marnivou matku, jež mu nedovolovala žít vlastní život, a od které nakonec odešel vstříc svému snu stát se letcem.

„Tuto pohádku zahalenou v alegoriích či symbolech si můžeme vykládat mnoha různými způsoby a každý z nich je vlastně správný. Naším cílem bylo vytvořit rodinné představení, při kterém se nebudou nudit děti ani dospělí. Pro snazší pochopení situací v baletu využíváme místy i mluvené slovo a zpěv jako dokreslení hudební předlohy. Také proto jsme zvolili původní hudbu, která by korespondovala se situacemi na jevišti,“ vysvětluje Jiří Pokorný.

Inscenátoři ke spolupráci oslovili skladatelku, hudebnici a zpěvačku Gabrielu Vermelho. „Téma Malého Prince vnímám a jsem jím podvědomě prostoupena již léta. Těžko se mi o vzniku hudby k této inscenaci hovoří. Je to pro mne niterná záležitost,“ říká autorka, s jejíž tvorbou se plzeňští diváci mohou setkat v pohádce Sněhurka uváděné na Malé scéně a v minulosti mohli už vidět její taneční drama Krvavá svatba (2013), ke kterému nejen složila hudbu, ale také v něm účinkovala.

Kostýmy a scénu k nové inscenaci navrhla dlouholetá spolupracovnice plzeňského divadla Dana Haklová. „Malý princ je pro výtvarníka jedinečnou příležitostí, jak se vrátit do dětství a pustit uzdu fantazii, a zároveň tvrdým oříškem, který nebylo snadné rozlousknout. Naše pojetí Malého prince knihu nekopíruje, ale inspiruje se jí. Od začátku byla inscenace zamýšlena jako rodinné představení, proto by měla být vizuálně zajímavá i pro děti, které v příběhu mohou vidět či vnímat jiné věci než dospělí,“ říká výtvarnice k novému představení. Velkou roli v plzeňském Malém princi hrají také projekce Ondřeje Brýny, pro nějž je to po muzikálu Jesus Christ Superstar druhá práce pro plzeňské divadlo.

Nejbližší reprízy Malého prince budou v plzeňském divadle uvedeny 27. a 31. března a 6. dubna 2024.