Přijeli z Německa, Švýcarska, Belgie, Norska, Kazachstánu, Filipín, Tchaj–wanu, Hondurasu, Mexika, Indonésie, Bulharska, Egypta, Japonska, Číny, Koreje i USA. A Plzeňané i další zájemci je mohou dokonce slyšet na veřejných koncertech s volným vstupem. Všechny se konají v Domě hudby v plzeňské Husově ulici. Jejich série začala už v minulém týdnu a pokračuje od zítřka až do pátku vždy od 17 hodin, znovu v příštím i přespříštím týdnu, až vyvrcholí závěrečným programem 31. července, který jako jediný bude začínat v 18 hodin.

„Pořadatelem těchto mimořádných interpretačních kurzů je Mezinárodní hudební akademie Plzeň s. r. o., v jejímž čele stojí americký houslista Stephen Shipps z University of Michigan. Byl přímo u zrodu akademie ještě v době, kdy ji pořádala agentura českého houslového virtuosa Pavla Prantla z Prahy, po jehož smrti se organizace ujal sám. Konzervatoř Plzeň je hostitelem, který akademii pronajímá prostory ve své hlavní budově v Kopeckého sadech i Dům hudby,“ vysvětluje ředitel plzeňské konzervatoře Miroslav Brejcha. Mezi studenty z České republiky jsou i dva posluchači této školy: houslista Vítek Morávek a violoncellista Miroslav Domanja. V minulých letech prošli akademií například držitelé ceny Plzeňský Orfeus Marek Pavelec nebo Jan Šimandl.

Kdo a koho vyučuje

Nejvíce se letos na Mezinárodní hudební akademii v Plzni přihlásilo houslistů – jedenašedesát, ale zdokonalují se tady ve svém oboru také mladí violisté, violoncellisté a klavíristé. „Tyto nástroje si vybrala akademie zejména z toho důvodu, že jdou kombinovat do nejrůznějších seskupení. Plzeňské kurzy totiž kladou důraz na to, aby se studenti věnovali nejen sólové, ale i komorní hře. To má význam umělecký i lidský, neboť hráči často z velmi vzdálených zemí se učí být a žít spolu, společně zkoušet a koncertovat a také navzájem se poznávat a spolupracovat,“ zdůrazňuje ředitel Konzervatoře v Plzni Miroslav Brejcha, který patří rovněž mezi pedagogy akademie. Letos zde vyučují opět velmi významné osobnosti – v houslovém oboru vedle Stephena Shippse také Ivan Štraus či Pavel Fischer, ze Spojených států ještě člen orchestru Metropolitní opery v New Yorku Garrett Fischbach nebo David Updegraff z Cleveland Institute of Music. Studentům klavíru se věnují mimo jiné Ivan Klánský či pianisté z USA – Arthur Greene a poprvé Marc Silverman z Manhattan School of Music v New Yorku, violisty učí Jiří Žigmund a violoncellisty Marek Jerie, Miroslav Petráš, ale i Sergej Kalyanov z plzeňské konzervatoře. Tu zastupuje ještě klavírista Maxim Averkiev, který spolu se Stanislavem Boguniou mají závažný úkol doprovázet hráče na smyčcové nástroje. „Jsem čím dál raději, že se akademie v Plzni koná. Jako ředitel konzervatoře mám radost, že naši žáci mají možnost se přihlásit, získat automaticky stipendium ke studiu u významných pedagogů a poznat tak jiné názory na studované skladby. Nepominutelný je též ekonomický přínos pro školu. A měli bychom ocenit i skutečnost, že se tady setkává velké množství mladých lidí přibližně stejného věku z celého světa, z různých kultur, kteří se učí spolupracovat. A s nimi se zdokonalují ve své hře i studenti, jimž se celoročně věnujeme na naší konzervatoři,“ shrnuje svůj pohled na akademii Miroslav Brejcha.