Stěžejní ideou koncertu je inspirace literárním dílem dramatika Williama Shakespeara. Zazní hudební odrazy jeho her Romeo a Julie či Macbeth, vrcholem programu by pak měl být fragment nedokončené Smetanovy opery Viola. V Plzni jsme ji mohli slyšet naposledy před více než čtvrtstoletím v koncertním provedení sólistů opery Divadla J. K. Tyla a v jevištním nastudování hostů z Jihočeského divadla v Českých Budějovicích. Nyní bude mít publikum zcela mimořádnou možnost zhlédnout ji scénicky v interpretaci mladých plzeňských umělců.
Se studenty konzervatoře nastudovala Violu jejich profesorka operního herectví Lil– ka Ročáková–Rybářová, dlou– holetá přední sólistka opery Divadla J. K. Tyla a vynikající představitelka smetanovských postav. „Jsem velice šťastná, že jsem mohla pro Smetanovské dny připravit poslední Smetanovu operu. Je neuvěřitelné, s jakou stručností a precizností dokázal skladatel diváky vtáhnout do dramatického děje opery vytvořené na motivy Shakespearova Večera tříkrálového,“ zdůrazňuje významná česká sopranistka a v současnosti pěvecká pedagožka. „Osobně je mi velmi líto, že osud nedovolil autorovi tuto vpravdě velkou operu dokončit. Domnívám se, že konečně světový námět mohl Bedřichu Smetanovi dopomoci k většímu věhlasu i na scéně světové opery,“ dodává Lilka Ročáková. Po barokní opeře Polyfem G. B. Bononciniho připravila s pěveckým oddělením Konzervatoře Plzeň další operní dílo v jevištní podobě. Nyní je jejich práce o to významnější, že se stává součástí největšího plzeňského hudebního festivalu.
Bedřich Smetana VIOLA
V provedení pěveckého oddělení Konzervatoře Plzeň (v rámci koncertu 8. 2. od 11 hodin v Měšťanské besedě v Plzni). Dramaturgie, hudební nastudování a režie Lilka Ročáková–Rybářová, klavírní doprovod Filip Gregoriades.
Viola/ Zuzana Seibertová
Sebastian/ Dominika Kopecká
Orsino/ Jaromír Bína
Marko/ Michal Lieberzeit
Antonio/ Miroslav Šimandl