Jak se změní obličej za padesát či šedesát let? Je humus symbolem času? Co zajímalo teenegery ve 30. letech minulého století? To jsou otázky, na něž se snaží hledat odpověď výstava v Galerii města Plzně. Jmenuje se Předtím, teď , potom a přístupná je až do 3. dubna.

„Jde o kurátorskou výstavu, díla vybral a do prostoru naší galerie uspořádal Martin Klimeš," oznamuje Zuzana Motlová, ředitelka Galerie města Plzně.

„Výstava se zaměřuje na postihnutí času z hlediska osobní historie, z hlediska existencionálního prožívání, z hlediska biologické a genderové determinace či třeba z hlediska historie rodu a rodiny," přibližuje kurátor Martin Klimeš, který sám na výstavě prezentuje jeden velmi rozsáhlý objekt, jenž přibližuje právě jeho rodinnou historii. Na velkorozměrném panelu jsou reprodukce stran ze skautského deníku, který si v letech 1936 – 1938 vedl jeho prastrýc Miroslav Klimeš žijící v Opavě a kterému je už devadesát šest let. „Deník je psán s prvorepublikovou pečlivostí a s precizně vykreslenými mapkami. Dnes by si jej žádný teeneger takto nevedl," zamýšlí se Martin Klimeš a dodává, že se chystá vyrazit po osmdesáti letech na stejná místa jako jeho prastrýc, deník si však povede na počítači a mapy bude tisknout z googlu.

Kurátor Martin Klimeš prezentuje na výstavě Předtím, teď , potom devatenáct vizuálních umělců, starší, střední i nejmladší generace různých tvůrčích okruhů, převážně z České republiky, dva jsou z Rakouska. Spojuje je to, že ve své tvorbě reflektují také téma času.

Fotograf Martin Plitz např. vyhledal ženy, které v 70. letech minulého století byly zobrazeny na titulní straně časopisu Vlasta a po desítkách let je vyfotil ve stejných pózách. Zastoupen je plzeňský výtvarník Milan Maur, který podle Martina Klimeše v minulých desetiletích vytvořil dílo svébytným způsobem reflektující pohyb a čas. Milan Maur totiž dokumentárním způsobem zachycoval pohyb v přírodě, a tak jeho díla nesou např. názvy V rytmu pohybu ryb, Plzeň – Závrtek či V rytmu letu ptáků a motýlů, rybník Labuť v Myšticích.