V nastudování nového kmenového režiséra plzeňské činohry Adama Doležala se v hlavních rolích – Litviněnka, otráveného dvojicí ruských agentů, a jeho ženy Mariny – představí Vladimír Pokorný a Zuzana Ščerbová, do role Vladimira Putina byl obsazen Michal Štěrba. 

Dílo se zabývá skutečným příběhem člověka, který vystoupil proti nespravedlnostem režimu ve své původní vlasti, byl donucen s rodinou emigrovat a jeho život byl ukončen dvojicí ruských agentů, kteří ho otrávili radioaktivním poloniem. Jed však nebyl správně použit a Litviněnko umíral přes tři týdny. Událost se odehrála v listopadu roku 2006 v Londýně – tehdy svět obletěla dnes už ikonická fotografie muže zničeného účinkem jedu v nemocniční posteli. Marina Litviněnková se ve hře k tehdejším událostem vrací a pátrá po pravdě.

„Příliš drahý jed není čisté dokudrama, je to hra, která se dynamicky pohybuje jak v různých časových rovinách, tak i v různých žánrech – od detektivky, politické hry přes thriller, love story, frašku až po grotesku,“ komentuje dílo dramaturg Zdeněk Janál, podle jehož slov autorka Lucy Prebble váhala, jestli samotného Putina zobrazí ve hře. „Nechtěla přispívat k jeho mytologizaci ani mu dělat negativní reklamu. Nakonec se ale bez něj jakožto symbolu zla a rozehrávače všeho tehdejšího dění neobešla.“

Letos Noc s operou přinese Bizetovu Carmen.
Plzeňské divadlo chystá sedmou Noc s operou. Letos pod širým nebem uvede Carmen

„První, čím mě hra trkla do nosu, je její specifická práce s divákem. Postavy se obrací přímo do publika a jedna konkrétní se snaží publikem manipulovat a vnutit mu svoji verzi vyprávěného příběhu, přičemž záměrně narušuje dění na jevišti,“ upozorňuje režisér Adam Doležal, pro kterého je to po Čarodějkách ze Salemu a Králičí noře třetí setkání s plzeňským činoherním souborem. „Tento nezvyklý autorský postup mi otevřel jedno ze zásadních témat hry – jsme doslova bombardováni informacemi ze všech stran a je čím dál tím těžší se v nich vyznat. Publikum se ocitá uvnitř této informační manipulace, stává se její součástí a může tak lépe nahlédnout na její směšnost.“

Na jevišti se vystřídá 22 herců ve více než 60 rolích a v nepočítaně prostředích. Inscenovat hru na malé scéně proto byla velká výzva pro scénografa i režiséra. „Malá scéna celkovému vyznění sluší, ale bylo nutné vymyslet takový divadelní princip, který nám to všechno umožní,“ říká Adam Doležal. „Odrazili jsme se od kabaretního vyznění předlohy a vytvořili ambivalentní prostor, který nám dovoluje hrát celý kus jako divadlo na divadle (v souznění s předlohou spíše jako ‚divadlo na divadle na divadle a v divadle‘). Vím, že to zní složitě, ale věřím, že ve výsledku to tak působit nebude. Ovšem logistická práce byla v tomto případě náročnější, než bývá obvykle,“ dodává. Autorem scény je Michal Syrový, herce oblékla kostýmní výtvarnice Agnieszka Pátá-Oldak, hudbu složil Petr Zeman.

Divadelní léto uvede novou hru 39 stupňů. První čtená zkouška. Eva Leimbergerová a Jan Holík
Divadelní léto pod plzeňským nebem představí novinku a pak se odmlčí

Hra podle knihy novináře Luka Hardinga měla světovou premiéru před čtyřmi lety v Londýně a autorka za ni získala Cenu kritiků za nejlepší britskou hru roku a nominaci na Cenu Laurence Oliviera. Její plzeňská inscenace je teprve druhou na českých scénách, poprvé se objevila ve Švandově divadle v režii Thomase Zielinského.

Nejbližší reprízy inscenace se plánují na 9. a 25. května letošního roku.