Podle odhadů dojede na jedno nabití až 997 kilometrů. Toto tvrzení je založeno na počítačovém testování, nikoliv na opravdové jízdě. Tu plánuje Mercedes předvést letos na jaře. „Pokud je to pravda, dojede EQXX dál než Toyota Prius hybrid na plnou plynovou nádrž,“ odhadla americká Agentura pro ochranu životního prostředí (U.S. Environmental Protection Agency, zkratka EPA).

Superjachta Shape od římského studia Lazzarini je opravdu netradičním kouskem. Ve středu lodi je totiž obří otvor, který tvoří samostatnou palubu.
Miliardová jachta budí obdiv. Místo trupu má obří díru, jezdit bude na vodík

Prius zvládne necelých 946 kilometrů na jeden zátah, což ho řadí jen kousek za dieselový Chevrolet Suburban, který na plnou stošestilitrovou nádrž urazí až 1036 kilometrů. „EQXX dojede také mnohem dál, než jakýkoliv jiný elektromobil, který je v současnosti dostupný ve Spojených státech,“ sdělila EPA.

Svého pozoruhodného dojezdu dosahuje díky baterii, která je o polovinu větší, ale o třicet procent lehčí než ta, kterou má model Mercedes EQS, což je současný plně elektrický sedan německé značky. Nový model přitom podle odborníků ukládá stejné množství energie. Dokonce poskytuje o 214 kilometrů delší dojezd.

Skvělá aerodynamika

Kilometry navíc získává podle společnosti převážně díky efektivnosti, které dosahuje především pomocí dobře zvládnuté aerodynamiky. Díky ní je koeficient odporu vzduchu 0,17, což je ještě o trošku lepší, než správně kopnutý fotbalový míč. „EQXX může ujet téměř deset kilometrů na kilowatthodinu elektřiny,“ sdělila firma. To je podle odhadů EPA třikrát dál, než na kilowatthodinu dojede Model S Long Range od Tesly.

Kilometry na kilowatthodinu jsou stejné jako kilometry na litr u auta na benzín. Čísla jsou ovšem mnohem nižší, protože necelé čtyři litry benzínu obsahují téměř 34 kilowatthodin energie.

Dalším faktorem pro tak dlouhý dojezd je i váha nového auta. Vůz je navrhnutý tak, aby byl co nejlehčí. Kromě relativně lehkého akumulátoru má kola vyrobené z hořčíku a hliníkové brzdy. Při výrobě pružin využili odborníci namísto kovu plast vyztužený skelnými vlákny.

Loď společnosti Earth 300 má být největší jachtou světa. Nacházet se v ní má 22 laboratoří, v nichž vědci budou přicházet s řešeními klimatické krize.
Chce postavit jachtu jako ze sci-fi filmu. Vědci na ní budou zachraňovat svět

Kov designéři využili jen v těch nejnutnějších případech. Je ho tam jen tolik, aby zajišťoval bezpečnost při nárazu a celistvost auta. Prázdná místa v rámu připomínající pavučinu vyplňuje směs materiálu zvaná UBQ, se kterou přišla izraelská start up firma. „Je to směs, kterou tvoří převážně skládkový odpad, který může zahrnovat věci jako směsné plasty, karton, zahradnický odpad, a dokonce i dětské pleny,“ sdělila společnost.

Na střeše auta poté zákazníci najdou solární panely, které zásobují energií vnitřní funkce auta. Patří mezi ně klimatizace, světla a systém dotykové obrazovky vozu. Díky střešním panelům se snižují nároky na energii baterie.

Sedadla z hub, interiér z kaktusu

I v interiéru auta je poznat snaha o co nejmenší dopad na životní prostředí. Sedadla specialisté vytvořili z vláken hub, které připomínají na pohmat umělou kůži. Materiál vytvořili pomocí mycelia, což je shluk vzájemně propletených vláken.

Na jiných místech interiéru použili designéři jinou napodobeninu umělé kůže, tentokrát ale z rozmělněných kaktusových vláken. Koberce jsou naopak z bambusu.

Pro dotykovou obrazovku se návrháři rozhodli udělat jednu velkou dlouhou plochu přes celou palubní desku. Oproti ultra širokém displeji, který se v předchozím modelu EQS skládá ze tří samostatných obrazovek, použili tentokrát vývojáři jednu 121 centimetrovou tabuli skla. Ta celá funguje jako jediný displej. V místech, kde není potřeba, aby pracoval, zhasíná pro úsporu energie.

Avatar jako mladá Mercedes

Vývojáři se také snažili dát vozu lidštější hlasové ovládání. Proto nově nahraný hlas odpovídá s větším množstvím znatelných emocí. Samotný avatar je zobrazen ve formě osoby tvořené drobnými hvězdami.

Martin Jungling a jeho kolega Tomáš Marek (v pozadí) mají plné ruce práce – o soláry je nyní obrovský zájem
Záchrana od Slunce? Zájem o solární elektrárny narůstá raketovým tempem

Postava je naprogramovaná podle mladé Mercedes Jellinekové. Ta je dcerou Emila Jellineka, ranného a značně náročného zákazníka společnosti Deimler, která je mateřskou společností Mercedesu. Před více než sto lety si objednal nové sportovní auto a trval na tom, aby se jmenovalo po jeho dceři. Auto s jejím jménem mělo ovšem takový úspěch, že se postupně každé další auto jmenovalo stejně.

Vedení Mercedesu uvedlo, že cílí na to, aby polovina jejich prodeje tvořila elektrická auta do roku 2025. Současně chtějí, aby byla do roku 2030 značka prakticky připravená na čistě elektrické pohony.

Nový model označují jako předlohu pro další sérii výroby. „Společnost plánuje vložit tuto baterii a technologii elektrického motoru do výroby v roce 2024,“ řekl technologický ředitel společnosti Deimler Markus Schäfer.