„Z pohledu plzeňské Škodovky je to šikanózní krok. Má zpomalit uvedení lokomotivy na trh,“ uvádí mediální zástupce plzeňské firmy Roman Binder.

„Škoda letos finalizuje homologaci technicky jedinečné třísystémové lokomotivy 109E, která se může stát vážným konkurentem pro více západních výrobců, i pro firmu Bombardier. Ta ačkoli srovnatelnou lokomotivu nedodává, napadá Škodovku z neoprávněného užití know-how,“ tvrdí Binder.

Stodevítka je podle předsedy představenstva a spolumajitele Škody Transportation Tomáše Krska trumfovým esem pro řadu připravovaných tendrů v západní Evropě. „Aktuální je připravovaný tendr na dodávku 300 lokomotiv, který chystají německé dráhy. Jakékoli zpoždění homologace nás může vážně poškodit,“ míní Krsek.

Škoda Transportation podnikne všechny právní kroky k tomu, aby jí byla lokomotiva co nejdříve vrácena. Zváží podání stížnosti u Evropské komise na postup Bombardieru, který pokládá za nekalou soutěž a snahu poškodit konkurenta. Od rakouských úřadů chce záruky, že se k lokomotivě nedostane žádný jiný výrobce.

Podnik se s Bombardierem v Rakousku soudí. Škoda podávala v roce 2002 přihlášku do tendru na lokomotivy pro České dráhy (ČD), které měly být vyrobené podle licence Bombardieru. Soutěž byla zrušena a smlouva vypovězena. Do nové soutěže ČD se už Škoda hlásila samostatně. Po Bombardieru požadovala vrácení části peněz za licenci, která nebyla naplněna. Bombardier podle Bindera žádá úhradu více než dvojnásobku za vypovězení smlouvy. Rakouské soudy dosud nerozhodly. Právníci Bombardieru požádali vídeňský soud o vydání předběžného opatření na zadržení lokomotivy pro případ, že by soud rozhodl v jejich prospěch.