Od té doby se samozřejmě postupy a metody změnily. Rovněž se objevili noví zákazníci, pro které firma pracuje.

„Do roku 1989 jsme pracovali téměř výhradně pro Škodovku. Od té doby se neustále zvyšuje počet českých i zahraničních zákazníků. Jedná se o firmy takřka z celého světa. Od Německa až po Saudskou Arábii,“ vyjmenovává obchodní ředitel Škody Výzkum Jan Sedláček s tím, že hlavním zákazníkem je Škoda Holding.

Jedním ze zahraničních klientů je i australská firma United Goninan. „Přezkušujeme pro ně rámy kolejových vozidel,“ vysvětluje Sedláček. Firma prý posílá pětitunové podvozky do Čech i přes velkou vzdálenost. „Vyplatí se jim to. U nich nemají místo, kde by mohli přezkoušení provést. Je pro ně výhodnější posílat výrobky k nám než třeba do Japonska nebo do zemí západní Evropy,“ osvětluje Sedláček důvod, proč si australská firma vybrala právě plzeňskou společnost.

Spousta práce prý nesplňuje klasické představy, které vzbuzuje slovo výzkum. „Není to jenom o tom, že by výzkumníci v bílých pláštích v laboratoři nad něčím bádali. Ale samozřejmě v případě materiálových zkoušek to tak trochu vypadá,“ říká Sedláček. Až na ty bílé pláště,“ dodává s úsměvem.