Tramvaje začala ŠT modernizovat v roce 1994 a o tři roky později i sama první kus vyrobila. Jejich prvních sto tramvají se tak vyrábělo 10 let a jezdí v šesti českých a čtyřech zahraničních městech. „Druhou stovku bychom měli postavit zhruba do tří let,“ prognózoval ředitel realizace v ŠT Marek Herbst.

První tramvaj Škodovky se jmenovala Astra. „Od první konstrukční čárky na rýsovacím prkně až do doby, kdy stálo vozidlo na kolejích, uplynuly pouhé dva roky,“ vzpomíná Ladislav Sobotka, v současné době ředitel pro rozvoj, a dodává, že tato první tříčlánková souprava zůstala v Plzni, kde stále vozí cestující. Plzeň odebrala celkem 11 tramvají typu Astra. Další Astry jezdí v Mostu (2 soupravy), Olomouci (4), Ostravě (14) a Brně (15).

Z typu Astra vychází i první souprava, která se dostala do zahraničí. Vlastně se jednalo o druhou tramvaj vyrobenou v Plzni. Koupilo ji americké město Portland. Novinkou vozu bylo, že měl kabinu řidiče na obou stranách a byl tedy obousměrný. Portland odebral celkem sedm souprav, další tři si pak objednalo jiné americké město Tacoma.

Mezitím už Škoda vyvíjela větší typ tramvaje. Její prototyp se jmenoval Vektra. Vektra je pětičlánková tramvaj zhruba pro 300 cestujících. Její běžná verze ale nikde nejezdí. Stala se jen základem pro průlomové typy škodováckých vozů s designem Porsche. Ty si jako první objednala Praha a v současnosti jich má 14, přičemž patnáctá je od včerejška připravena na cestu. Tramvaje Škoda v karoserii Porsche jezdí dále v Brně (2) a v polské Wroclavi (17).

Po ČR, USA a Polsku je čtvrtým státem, kde plzeňské tramvaje zatím jezdí, Itálie. Město Cagliari na Sardinii si pro zavedení tramvajové linky koupilo sedm pětičlánkových souprav vycházejících s typu Vektra. Jsou ale obousměrné a mají mnoho specifických technických řešení a vybavení, jako je klimatizace v celém voze.

V současné době už Škodovka pracuje na novém modelu. Mělo by se jednat o tříčlánkový plně nízkopodlažní vůz s dveřmi na obou stranách soupravy a samostatným vchodem pro řidiče. Vůz bude mít i nový design, který ŠT představí s DPHMP do konce letošního roku.

Fotogalerie k článku zde. Související článek zde.