VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Škodovka pořád patří k Plzni

Plzeň - Málokterá značka proslavila Českou republiku ve světě tak jako plzeňská Škoda.

18.6.2014 2
SDÍLEJ:

Pavel HejdukFoto: Archiv

Historie firmy, kterou založil v Plzni hrabě Valdštejn a která má ve svém znaku okřídlený šíp s okem, symbol rychlosti, pokroku, volnosti, přesnosti výroby a vnímavosti k okolí, se začala v Plzni psát v roce 1859. Od hraběte ji v roce 1869 koupil její hlavní inženýr. V roce 1899 se firma transformovala na akciovou společnost a vyráběla se zde zařízení pro pivovary, cukrovary, doly, parní stroje, kotle, ocelové mostní konstrukce, zařízení pro železnice a orientovala se především na výrobu zbraní. V té době byla největším průmyslovým podnikem Rakouska-Uherska. To už ji ale znal svět pod jménem, které nesla po svém majiteli Emilu Škodovi. Po vzniku Československa rozšířila svůj výrobní program na výrobu lokomotiv, automobilů, letadel, lodí. V té době zde pracovalo více než třicet pět tisíc lidí. Za druhé světové války se Škodovi závody staly součástí nacistické zbrojní výroby. Po druhé světové válce, kdy bylo náletem spojeneckých bombardérů zničeno více než sedmdesát procent továrny, byl koncern zestátněn. Pokus o to přejmenovat ho na Závody jistého Vladimíra Iljiče vydržel až do roku 1965. Vypráví se historky, že se výrobky objednané, vyrobené v Plzni a odeslané zákazníkovi s cedulkami Vladimíra Iljiče vracely s požadavkem, že se stala chyba. Oni to přeci chtěli od Emila. Zákaznici se pak od takových výrobků začali odvracet A tak se Emil Škoda zase vrátil do Plzně. Do roku 1989 zde vyrobili více než 2400 elektrických lokomotiv jen pro Sovětský svaz. Po sametové revoluci se toho několik let kolem Škodovky dělo tolik, že to není možno popsat v tomto komentáři. Už už to vypadalo, že to budou třeba Soudkovy závody nebo Appian Group nebo Romano společnost bez omezení ručení. Ani České polici se nepodařilo rozkrýt a postavit před soud nikoho, kdo usiloval o to dostat se k velkým penězům a do názvu firmy dosadit své jméno. Nakonec by to prý ani nešlo, když Vladimír Iljič už je několik desítek let mrtvý.

Jednotlivé závody a provozy byly potom výhodně rozprodány. Jak pro koho. Byly prodány zahraničním firmám a nesou dnes honosná, Plzeňanům nic neříkající jména.

Vypadalo to, že symbolickou tečku Škodovce ale dali po vrcholových privatizačních manažerech obyčejní zloději barevných kovů. Ti v roce 2005 ukradli a zničili náhrobek zakladatele plzeňských strojíren, v hodnotě, oproti tomu, co se podařilo rozkrást, privatizačním manažerům, pouhých dvě stě tisíc korun.

Pokud to nevíte, Emil Škoda zemřel dne osmého srpna roku devatenáct a je pochován na Mikulášském hřbitově v Plzni. Jeho pohřeb byl obrovskou událostí, rozloučit se s ním a poděkovat mu za to, co dokázal, přišla tenkrát celá Plzeň a okolí. Náhrobek s bronzovým nápisem Emil Ritter von Škoda nechala osadit na hrob jeho rodina. Dílo si objednala od florentského sochaře Raffaela Romaneliho .A tak se vedle Plzeňanů, kteří ať už ve Škodovce pracovali, nebo s ní jen žili v jednom městě, rozplakali i památkáři nad nenahraditelnou ztrátou. Potom už se nejen v Plzni o Škodovce moc nemluvilo. Jako by Emil Škoda odešel někam, kde si ho snad budou více považovat.

A najednou se to stalo. Objevila se ŠKODA TRANSPORTATION, která vznikla ze zkrachovalé Škodovky a má dokonce České, dohledatelné majitele. Výrobce lokomotiv, tramvají, trolejbusů a vozů metra v současné době zaměstnává více než čtyři tisíce lidí, a to nejen v Plzni. Moderní výrobky s logem Škoda vznikají ve zcela novém zázemí, které bylo před několika lety postaveno na místě tradičního areálu za více než dvě miliardy korun. Do nového tisíciletí vstoupila Škoda Transportation jako silný a dynamický výrobce širokého spektra kolejových vozidel doslova pro celý svět.

Proč jsem se o tom všem rozpovídal? Vůbec ne proto, abych tady dělal Škodovce reklamu a nutil vás ke koupi jedné z nejmodernějších lokomotiv na světě.

Byl jsem v sobotu sedmého června na Dnu otevřených dveří, při kterém v areálu Škodovky otevřela ŠKODA TRANSPORTATION prostory, kde vznikají její světoznámé výrobky. Připravila pro návštěvníky i zajímavý program a řadu překvapení. Měl jsem přitom takový zvláštní pocit. Tisíce lidí valících se do areálu to všechno, co se tady děje, chtěli vidět. A nejen to, byli z toho nadšení! Byly mezi nimi celé rodiny. Staří, na dálku čitelní škodováci, kteří zde nechali kdysi kus práce a života. Jejich děti, ale i vnoučata prolézající moderní tramvaje, trolejbusy, vlaky…oni snad jednou… Byli tu i ti, kteří ve Škodovce nikdy nedělali, ale přesto jim ve městě chyběla, a proto natěšení přišli. Prý to bylo, když se o ní ve městě přestalo mluvit, jako kdyby se tu přestalo vařit pivo.

A sedmého v sobotu tu všichni byli jako u vytržení z toho, co viděli na vlastní oči. Proplétal jsem se mezi tisíci návštěvníky, kteří s obdivem prohlíželi nejmodernější lokomotivu Emil Zátopek, jednopodlažní vlak Regio Panter, moderní tramvaje pro Maďarsko a Turecko, elektrobus a hybridbus a nemohl jsem se vynadívat. Nejen já! Když jsem odcházel a pokoušel jsem se propracovat davem, který se nepřestával po stovkách do areálu Škodovky doslova tlačit, měl jsem takový pocit, že jsem ho zahlédl. Šel proti mně v davu Plzeňanů, kteří se nepřestávali valit dovnitř. Téměř žádné vlasy, brejličky a delší fous, frak i v tom vedru zapnutý na dva knoflíky a velký uzel na kravatě.

Věřte mi nebo ne, on se vrátil. Myslím, že se nepletu. Iljič, Soudek, Roman ani Apian to určitě nebyli. Ty bych poznal. I jeho jsem poznal.

Byl to on! Emil! Přátelé, on se vrátil! Už je zase v Plzni. Ve městě, ke kterému patří stejně jako pivo, stejně jako my, co si s hrdostí říkáme Plzeňáci, Škodováci a pivaři. Doufejme, že už tu zůstane! Navěky!

Pavel Hejduk

Autor: Redakce

18.6.2014 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Politika je živila, musí se poohlédnout jinde

Tomáš Mertl se stal potřetí otcem.

Hokejový útočník Tomáš Mertl se stal potřetí otcem

Na volby vyrazil Plzeňan trabantem

Plzeň - Josef Odehnal dostal automobil v roce 1995 od své tchyně.

DOTYK.CZ

Internet se baví: Babiš líbá a Benda je stejnou jistotou jako smrt a daně

/ GALERIE, VIDEO / Tvůrci internetových memů nespí a povolební situaci v Česku pochopitelně nenechali bez povšimnutí. Pozornost si získaly zejména čtyři momenty: vděk Andreje Babiše vyjádřený tvůrci jeho kampaně Marku Prchalovi, prohra Matěje Stropnického v čele Zelených, poměrně vysoký zisk SPD Tomia Okamury - a "nesmrtelný" poslanec Marek Benda.

C.k. kuchyně v Horušanech popáté

Horušany - V sobotu 21.10.2017 se v horušanské hospodě U dvou kaštanů uskutečnil již pátý ročník kuchařského festivalu, který pořadatelé nazvali C.k. kuchyně aneb jak vařily naše babičky.  

Užijte si advent v klidu. Jděte za kulturou do Besedy

Plzeň - Zažít advent v klidu a pohodě je pro mnohé nesplnitelný sen. Udělat si příjemný či sváteční večer i těsně před Vánoci je přitom snadné. Měšťanská beseda nabízí ke konci roku několik divadelních představení či koncertů.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT