Sto padesáté výročí vzniku firmy si připomene její nástupnická společnost Škoda Holding, která na trh vstoupila před devíti lety. V současné době se zaměřuje na výrobu turbín a strojoven pro energetiku a na dopravní strojírenství.
„Nejvýznamnější událostí k připomenutí kulatého výročí bude šestého června Škoda Day, který společnost připravila pro své zaměstnance i veřejnost. Akce se uskuteční přímo v areálu firmy,“ uvedl personální ředitel Škoda Holding Josef Bernard.
Návštěvníci budou mít příležitost prohlédnout si lokomotivy, tramvaje a další výrobky, které v plzeňské firmě vznikají. Večer pak v rámci akce zahrají na náměstí Republiky kapely Semtex, Čechomor a Divokej Bill. V rámci oslav se uskuteční i tradiční akce Škoda Bike Marathon a Noc vědců.
Pod skupinu Škoda Holding patří v Plzni firmy Škoda Transportation, Škoda Power Škoda Electric a MOVO a dalších osm firem po celé České republice, v Rusku, Maďarsku a Indii. Celkově zaměstnává více než 4000 pracovníků.
Nejnovější zakázkou společnosti je dodávka osmadvaceti nízkopodlažních tramvají typu 16T do polské Wroclawi. Ty budou součástí projektu, jenž má vyřešit dopravní spojení mezi novým stadionem a okrajovými čtvrti města při mistrovství Evropy ve fotbale v roce 2012.
Historie Škodovky
1859 – Hrabě Valdštejn – Vartenberk zakládá v Plzni pobočku své slévárny a strojírny.
1869 – Továrnu kupuje Emil Škoda. V 80. letech 19. století začíná výroba ocelových odlitků pro velké lodě.
1918 – Podnik byl přetransformován z výlučně zbrojního na mnohooborový koncern. Jedním z nových oborů je výroba parních a později elektrických lokomotiv.
1923 – Do obchodního rejstříku byla zapsána ochranná známka – okřídlený šíp v kruhu.
Druhá světová válka – Nedobrovolné začlenění do zbrojního programu nacistického Německa způsobilo podniku ztráty. Areál bylo poničen při náletu spojeneckých letadel v dubnu 1945.
1945 – Koncern byl zestátněn. Postupně se od něj začaly oddělovat části, jako třeba automobilka v Mladé Boleslavi nebo letecká továrna v Praze.
1992– Firmu získal podnikatel Lubomír Soudek a začal rozšiřovat její výrobní aktivity. Tato expanze byla zpočátku úspěšná, později se však podnik ocitl v problémech.
2000 – Vzniká společnost Škoda Holding, která přebírá 19 dceřinnných společností Škodovky. Většina z nich časem přešla pod jiné majitele. Pod Škodou Holding zůstává z těch tradičních Transportation, Power a Electric.
2003 – Škodu Holding kupuje investiční skupina Appian Group.