Hodnota tohoto kontraktu se pohybuje okolo 1,5 miliard korun. Jednotky pro estonského národního železničního dopravce jsou určeny pro provoz na elektrifikovaných tratích s rozchodem kolejí 1520 mm a jsou uzpůsobeny náročnému klimatickému prostředí v Estonsku. Pro úspěch v tendru pro Estonské dráhy byly klíčovými parametry nízká spotřeba elektrické energie, kapacita a náklady na servis. Jednotky by měly být dodávány počátkem roku 2025.

„Škoda v Estonsku nejlépe splnila podmínky zadání tendru a nabídla nejvýhodnější cenu za provoz nových moderních jednotek. Naše jednotky jsou v provozu například v České republice, na Slovensku, v Litvě a Ukrajině a nyní se na ně mohou těšit také cestující v Lotyšsku a Estonsku,“ říká Petr Brzezina, prezident a předseda představenstva společnosti Škoda Transportation.

„Jsem rád, že jsme s našimi ekologickými jednotkami, známými pod názvem Panter, modifikovanými na rozchod 1520 mm a širokou skříní opět úspěšní v regionu Pobaltí. Kontrakt navazuje na nedávný úspěch v Lotyšsku, kam rovněž dodáme naše moderní elektrické jednotky,“ uvedl Zdeněk Majer, člen představenstva a Senior Viceprezident pro Obchod skupiny Škoda Transportation a dodává: „Potvrdilo se, že obchodní strategie zaměřená na Pobaltí je správná, v regionu vidíme velký potenciál pro naše RegioPantery.“

David Limberský.
Úředník převedl Limberského Bentley. Hrozí mu vězení

Jednotky jsou navrženy jako dvousystémové pro napájecí systémy 3 kV a 25 kV 50Hz v třívozovém provedení. Vozidla musí odolat klimatickým podmínkám v rozmezí teplot -40 °C až +35 °C. Maximální rychlost vozidel bude 160 km/h.Kapacita vlakové soupravy je určena pro více než 270 sedících cestujících, včetně míst pro cestující na invalidním vozíku, kočárky a jízdní kola. V soupravách bude prostor pro 4 kočárky, 2 invalidní vozíky a 15 jízdních kol. Z celkového počtu sedadel je pak 48 míst vyčleněno pro první třídu, která je oddělená do samostatné části.

Část sedadel je odnímatelných, kdy v zimním období mohou být na jejich místě instalovány držáky na lyže. Jsou zde vyčleněné i prostory pro catering. Komfortní sedadla mají zásuvky na 230 V a USB, Vozidla jsou plně klimatizovaná, vybavená moderním informačním systémem, WIFI, systémem počítání cestujících, zabezpečovacím zařízením ETCS.

„Nákup nových elektrických vlaků významně přispívá k rozvoji osobní dopravy šetrné k životnímu prostředí v Estonsku. Naše současné vlaky byly cestujícími srdečně vítány a hojně využívány. Jsme si jisti, že vlaky Škoda udrží vysoký standard estonské železniční osobní dopravy,“ uvedl předsedkyně představenstva Estonských drah Merike Saks.

OBRAZEM: Plzeňsko pod sněhovou pokrývkou

Škoda Vagonka má dlouholeté zkušenosti s výrobou jednotek pro osobní dopravu. Její vlaky jezdí každý den v mnoha státech Evropy. V posledních 15 letech skupina Škoda Transportation dodala svým zákazníkům okolo 150 elektrických vlaků pro příměstskou, regionální a meziregionální dopravu. Škoda Transportation vyvíjí a vyrábí všechny klíčové komponenty vlaků, včetně trakčních elektrovýzbrojí, podvozků a řídicích systémů vozidla. Při výrobě používá Škoda ty nejmodernější technologie například s cílem snížení spotřeby elektrické energie a úspory nákladů.