Pomohly jí zejména dotace Evropské unie, za které nakupují ekologická vozidla evropská města například v Bulharsku, Pobaltí, ČR a na Slovensku. „Loni podnik vyrobil a prodal 298 trolejbusů, letos by to mělo být 270 až 280 trolejbusů," uvedl generální ředitel Jaromír Šilhánek. Přitom ještě v roce 2013 podnik vyrobil „pouhých" 59 vozů.

Na příští rok bude objednávek méně zejména kvůli tomu, že se bude teprve rozbíhat nové dotační období EU. „Když se dostaneme nad 150, tak budeme rádi," řekl ředitel. Rok 2017 by už měl být výrazně lepší.

Podnik letos plánuje tržby kolem 5,6 miliardy korun, meziročně o 600 milionů Kč méně, z toho trolejbusy mají tvořit 3,1 miliardy Kč, zhruba stejně jako loni. K unikátním zakázkám patří Mexiko, kam firma letos dodává poprvé, a USA, aktuálně Boston.

Plzeňská Škodovka vyrobila za svou historii více než čtrnáct tisíc trolejbusů, které jezdí ve 30 zemích Evropy, Asie a v USA. „Kořeny výroby našich vozů sahají do 30. let minulého století. První zakázky byly z Prahy, další z Plzně a pak už se trolejbusy Škoda rozjely do celého světa," řekl ředitel.

Škoda Electric se dlouhodobě zabývá konceptem ekologických vozidel. Několik let investuje do vývoje a nových technologií 200 až 300 milionů korun za rok. Vedle vývoje a výroby trolejbusů nabízí dva typy bateriových elektrobusů, hybridbus a vodíkový autobus. Dva elektrobusy brázdí od dubna i ulice samotné Plzně.

Podle předsedy Sdružení dopravních podniků České republiky Miloslava Kulicha mají škodovácké vozy velmi dobré renomé v celém světě.