Vůbec největší nápor zažívá v západních ČecháchPošta 02v Plzni–Křimicích, přes níž jde veškerá korespondence do a z Plzeňského a Karlovarského kraje. Pošta ji třídí a přeposílá na místo určení v regionu nebo na podobné třídící střediska v zemi. Blíží se dny, kdy denně na poštu dorazí téměř milion zásilek denně.

Podle ředitele křimické pošty Plzeň 02 Jana Šeby se ale nejdříve zvýší počet posílaných balíků. K tomu letos došlo mimořádně brzy, už na začátku října. „Zasilatelské služby letos nabízely zboží k Vánocům od druhé poloviny srpna a v září a od té chvíle následují první objednávky,“ vysvětluje Šeba s tím, že největší nápor nápor balíků přijdev polovině listopadu a trvá až skoro do Vánoc. V tomto období v Křimicích denně přerozdělí zhruba 15,5 tisíce balíků, někdy je to mimořádně i 18 tisíc. Jindy v roce je to přitom zpravidla 11 až 12 tisíc balíků za den.

Počet listovních zásilek se začíná zvyšovat v druhé prosincové dekádě. Vrcholí zpravidla tři až pět dní před Vánoci. „Letos ten největší nápor začne teď v pondělí,“ předjímá ředitel. „V sobotu a v neděli si lidé koupí pohledy nebo přání, napíší je a pošlou. V pondělí se nám to tady všechno sejde,“ vysvětluje.

Podle mluvčího České pošty Ivo Mravinace má pošta v Plzni výhodu, že je velmi moderně vybavená a drtivou většinu psaní přerozdělí stroj. I tak ale Šeba říká, že před Vánoci je třeba nabrat brigádníky a stálí zaměstnanci musí dělat přesčasy. Počet listovních zásilek těsně před Vánoci vzroste až čtyřnásobně. Normálně jich v Křimicích denně vytřídí 180 až 190 tisíc a na počátku měsíce,když posílají banky vyúčtování, téměř 280 tisíc. „Loni poslední tři čtyři dny před svátky to ale bylo tak 800 i 900 tisíc zásilek denně,“ říká Šeba.

Mravinac odhaduje, že letos by tato čísla mohla být i vyšší. „Hlavně u firem se předpokládá trend, že se vrátí od elektronických blahopřání k tištěným. Myslím si, že letos pošta odbaví o 15 až 20 procent více vánočních a novoročních přání než v minulém roce. Klienti si asi více uvědomují, že přání na papíře je osobnější než mail nebo esemeska,“ říká mluvčí Pošty Ivo Mravinac.

Podle Michala Šusty z plzeňské mediální agentury je tento jev pochopitelný. „Kvůli spamům a vůbec nevyžádané poště dnes plno lidí už všechny maily ani nečte. Firmy proto využívají k poslání přání obě možnosti, mail i běžnou poštu,“ uvedl Šusta.

Mravinac připomíná, že Vánoce jsou pro poštu kvůli náporu dost těžkým obdobím. „Z ekonomického hlediska ale zlatým časem,“ dodává.