„Pokuta je sice nízká, ale vyplývá ze smlouvy, kterou kraj s ČD uzavřel,“ uvedl hejtman Milan Chovanec (ČSSD). Kontrolu smluvních podmínek pro kraj zajišťuje společnost POVED (Plzeňský organizátor veřejné dopravy), která vznikla letos v květnu.

Za první čtvrtletí roku 2010 byla dráze vyměřena pokuta čtyřicet tisíc korun, za druhé byla navržena původně třicetitisícová sankce. „ČD se k vyměřené pokutě následně vyjadřuje a zjišťují se okolnosti. Když se třeba srazí auta na přejezdu nebo spadne trolej vedení, jde o objektivní důvody a zpoždění vlaků není vinou Českých drah,“ vysvětluje mluvčí ČD Radka Pistoriusová. V případě poruchy motorového vozu je však vina plně na straně dopravce, a pokutu musí platit.

Pokuta za třetí čtvrtletí však zřejmě bude mnohem vyšší než doposud. „Od začátku července zaměstnáváme člověka, který tráví 90 procent své pracovní doby v terénu. Jezdí vlaky a hodnotí kvalitu cestování. Od tekoucí vody ve vagonech, přes vytápění nebo třeba čistotu ve vozech. Samozřejmě zaznamenává i nedostatky v řazení vozů nebo zpoždění,“ podotýká ředitelka společnosti POVED Zdeňka Kmochová. Jak ale dodává, výše pokuty není to nejdůležitější. „Milion nebo dvacet tisíc, u Českých drah je pokuta problémem tak jako tak,“ dodává.

V minulosti kraj České dráhy za zpoždění nijak netrestal. „Smluvní pokuty sice byly, ale byly mírné podmínky, takže kraj vlastně nikdy sankce nenárokoval. Podmínky byly upraveny až s podpisem dodatku na deset let,“ řekl Deníku bývalý krajský radní pro dopravu Miroslav Jaroš (ODS).