„Krize se nás dotkla hlavně na podzim, kdy naše nabídky především kvůli ceně firmy často nepřijali. Právě nízká cena byla pro ně v té době rozhodující, teď se to změnilo,“ říká Robert Sládek majitel plzeňské firmy, která se zabývá reklamou a grafickým designem.

„Za dobu, co podnikám, jsem ještě nezažil začátek roku, kdyby bylo tolik zakázek. Většinou bývá oproti zbytku roku útlum. Vypadá to, že v současné době se snaží firmy v souvislosti s ekonomickým útlumem pokud možno více investovat. A to se týká i propagace a reklamy,“ dodává Sládek.

Nižší obrat ale vyšší zisky v poslední době pozoruje majitel staroplzenecké firmy na výrobu autoservisní techniky Pavel Císař. „Snížil se sice zájem o jednodušší a levnější zařízení, která šla dříve nejvíce na odbyt, ale ve větší míře teď zákazníci vyžadují složitější produkty. Řekl bych, že je to kvůli tomu, že v době krize na trhu vynikly společnosti, které se věnují náročnějšímu provozu,“ konstatuje.

To ukazuje i průzkum, který se týkal období od loňského září do letošního února. Mezi malými a středními firmami ho provedla Hospodářská komora České republiky. „Je pozitivní, že za poslední půlrok narostl počet podniků, které hlásí zlepšení svých hospodářských výsledků,“ říká prezident Hospodářské komory České republiky Petr Kužel.

Zároveň ale zástupci firem v dotazníku uvedli, že svůj další ekonomický vývoj nevidí příliš optimisticky. „Pesimismus v uplynulých zhruba šesti měsících vzrostl, což zřejmě souvisí s debatami o možném zvyšování některých daní. Deficit veřejných financí je ale nutné řešit na výdajové stránce státního rozpočtu, ne příjmové,“ sděluje Kužel.

Podle předsedy Krajské hospodářské komory Plzeňského kraje Zdeňka Mužíka je pro podnikání v západních Čechách důležitý vývoj na trhu v Bavorsku, kam odtud směřuje také velká část obchodu.

„Dá se říci, že situace v Německu se u nás projeví přibližně s šestiměsíčním zpožděním. Ve čtvrtém kvartálu tam očekávali oživení ekonomiky, místo toho přišel propad,“ konstatuje Mužík.

Podle něho se na současnou ekonomickou krizi nedají spolehlivě použít žádné matematické modely.

„Většinou platí, že pokud útlum trvá déle než devět měsíců, jako to je v tomto případě, už není v podstatě možné vypočítat přesně, kdy skončí. V první fázi nejvíce utrpěly výrobní firmy a na základě toho také přepravci a IT společnosti. Během letošního ročníku se nejspíše krize promítne do terciální sféry. Lidé totiž omezí nakupování. Maloobchodům se tak mohou příjmy snížit o třicet až čtyřicet procent,“ odhaduje další vývoj Mužík.