V každém z odvětví se ale ekonomická krize projevila jinak. Zatímco prodejci aut byli opravdu zoufalí, stavebnictví na tom nebylo zdaleka tak špatně, jak se předpokládalo. A například salony krásy měly naopak stále plno.

Prudce stoupla nezaměstnanost

Nezaměstnanost na Plzeňsku stoupala v podstatě celý rok. Meziročně o více než tři procenta. Tím, že měli lidé obavy o ztrátu zaměstnání, se podle ekonomů nepouštěli ani do zbytečných koupí. Hodně se to projevilo u pořizování mobilních telefonů nebo nových automobilů.

Auta co nejlevnější, shodují se prodejci

„Lidé v roce 2009 kupovali auta hodně málo, šetřili. Když už vůbec něco koupili, tak si vybírali co nejlevnější. Navíc ceny jsou už tak snížené, že mi zisky klesly minimálně o polovinu,“ svěřil se Jaroslav Šoukal z plzeňského autobazaru na Vejprnické ulici.

Stejný názor má i majitel autobazaru ve Vejprnicích Zdeněk Vobruba. „U mě to šlo dolů asi o 30 procent. Něco se prodává, ale je to taková všehochuť, logiku to nemá. Okamžitě zmizí třeba auta do pěti tisíc a do čtyřiceti tisíc korun se také dost prodávají,“ popsal. Že lidé loni kupovali hlavně levnější auta, potvrdil i vedoucí plzeňské prodejny Auto Hornát Igor Vaněk.

Mobilů stejně, ale za méně peněz

Koupit si nejmodernější mobilní telefon šel v roce 2009 málokdo. „Na počet přístrojů prodej neklesl, ale zákazníci si raději vybírají ty levnější. Ubylo prodejů na splátky, lidé si raději kupovali třeba za čtyři tisíce, než aby se rozhodli pro novinku za 15 tisíc korun,“ říká vedoucí prodejny Space v Plzni na Rokycanské Jan Moravec.

Souhlasí s ním i Karel Hroch, majitel prodejny mobilů v Tylově ulici. „Lidé koukají spíš po ceně a jdou tam, kde si vyberou o korunu levněji. Na počet jsem toho prodal víc než v roce 2008, ale zisk byl nulový,“ dodal.

Pohostinství se krize dotkla méně

I v některých hospodách a restauracích bylo poznat, že mají milovníci dobrého jídla a pití méně peněz či více obav. Především do těch luxusnějších lidé nemířili tak často. „Máme restauraci a bufet. V něm se to ještě tak nějak drží, ale v restauraci tržby minulý rok klesly o 18 procent,“ přiznává provozní restaurantu na Borech, který si nepřál být jmenován. Najíst se je u něj možné od 120 korun výše.

I když rozhodně nejsou narvané všechny restaurace v Plzni, pivaři se shodují na tom, že je to spíše záležitostí personálu než hospodářskou krizí. A takový pocit má i řada majitelů či provozovatelů hostinců. „Na nás krize nedolehla. Fungujeme teprve dva roky, takže nemohu úplně srovnávat, ale každý rok je lepší. Možná jediné, kde je to trochu znát, jsou firemní večírky, které už teď nebyly až tak honosné. Ale stále byly,“ řekl manažer plzeňské restaurace a hotelu U Pramenů René Joksch.

S prázdnotou se loni nepotýkaly ani venkovské hostince. „U nás je pořád obsazeno, i na Vrtbě. Je to dobře, když se sousedé scházejí,“ míní například starostka Horní Bělé Anna Peřinová. A provozovatelka zdejší hospody k tomu dodává: „Krize trochu poznat je, ale rozhodně nezavíráme!“

Luxusnější oděvy zůstaly jen touhou

Levnější varianty volili zákazníci i v oblečení. „Určitě se lidé rozhodují spíše pro levnější oděvy. Nám tržby klesly minimálně tak o 30 procent,“ svěřila se majitelka plzeňského butiku v Mánesově ulici Barbara Votavová. Hodněkrát už se prý setkala se situací, že se zákaznici něco moc líbilo, ale říkala, že si to raději nekoupí, protože se bojí o práci nebo na to teď nemá. „Nemyslím si, že by si najednou ženy, které nakupovaly tady, pořizovaly oblečení od Vietnamců. Ale určitě si toho nekupují tolik a spíše vyčkávají,“ míní Votavová.

Odliv zákazníků necítí ani prodejci značkového zboží Adidas v Plaze. A v plzeňském svatebním salonu a&p rok 2009 také nepovažují za nijak černý. „Snad jediné, na čem se svatebčané snaží trochu ušetřit, by mohly být restaurace. Jinak je to stále stejné,“ tvrdí majitelka salonu Pavla Horáková.

Na kráse se situace neprojevila

Kupodivu ani luxusní záležitosti nad rámec nejzákladnějších potřeb nebyly v roce 2009 opomíjené. Potvrzuje to návštěvnost salonů krásy s kosmetikou, manikúrou a podobně. „Řekla bych, že to loni to bylo ještě lepší než v roce 2008,“ pochvaluje si kosmetička Salon France laure v Solní ulici Halyna Nykolyshin.

„Žádnou krizi nepozorujeme, měli jsme plno,“ dodává i majitelka plzeňského kosmetického centra Venus v Rooseveltově ulici Kateřina Fakanová. „Začala jsem v srpnu po mateřské, ale nemůžu si stěžovat. Lidi chodí,“ připojila se i další soukromá kosmetička, která si nepřála zveřejňovat své jméno.

Stavební firmy na tom nebyly tak zle

Krize byla bubákem, o kterém se hodně mluvilo v souvislosti se stavebnictvím. Zdá se ale, že to v tomto oboru tak zlé nebylo. „My stavíme hlavně v soukromém sektoru a tam se to až tak neprojevilo,“ říká ředitel plzeňské stavební firmy. Z počátku roku 2009 mu prý asi 30 procent klientů zakázku odřeklo, pak se ale za ně našli jiní.

Majitel staroplzenecké stavební firmy Sládek Profi Climb Petr Sládek má dokonce pocit, že mu krize trochu i prospěla. „Ubylo nám sice asi deset procent práce, ale velký přínos to mělo na přístup zaměstnanců i subdodavatelských firem, které nabídly lepší ceny,“ říká. Staví pro soukromé osoby, ale pracuje i na státních či krajských zakázkách. „Tam možná bude propad až letos,“ dodává.

Prodej nemovitostí šel stále dobře

I když má hodně lidí problémy s tím, že nedostane úvěr, realitní kanceláře přežily uplynulý rok celkem dobře. Potvrdila to například jednatelka RKI Libuše Pousková. Podle ní jen lidé déle inzerovali a poklesl zájem o byty v panelových domech. Jinak si myslí, že zájemců o koupi je stále dost. Jen si majitelé nemohou říkat o nereálné množství peněz.

Jednatel plzeňské A-reality Roman Bukovjan zaznamenal pokles zájmu o koupi už na konci roku 2008, do té doby ceny nemovitostí na Plzeňsku rostly. „V první polovině roku 2009 se trh propadl, a to zejména díky mediální hysterii, neochotě prodávajících reagovat na situaci snížením cen a zpřísnění podmínek pro poskytování hypotečních úvěrů. Od léta 2009 se situace vrací pomaličku k normálu, i když s boomem předchozích let se to nedá srovnávat,“ tvrdí Bukovjan. Podle něj je nyní zájem o bydlení v Plzni a okolí opět značný, lidé si ale nemovitosti daleko pečlivěji vybírají.

Krádeží nepřibylo

Když se více lidí ocitlo v nelehké finanční situaci, dal se předpokládat i větší nárůst kriminality. Srovnáme–li majetkovou trestnou činnost v západních Čechách od ledna do listopadu 2008 a stejné období v roce 2009, pak ale kriminalita v této oblasti klesla. A škoda je také nižší. Naopak by se s nadsázkou dalo říci, že v roce ekonomické krize měli lidé v kapsách peněz více, protože při nižším počtu kapesních krádeží způsobili zloději mnohem vyšší škodu.

A do budoucna snad bude ještě lépe. Ekonomové totiž předpokládají, že krize bude v průběhu roku 2010 pomalu odeznívat.