Trolejbusová doprava v Českých Budějovicích dostane výraznou posilu. Do jihočeské metropole zamíří 35 nových trolejbusu Škoda 33Tr v celkové hodnotě téměř 700 milionů korun. Dodávky budou probíhat mezi lety 2025 a 2026. Tato zakázka dále posiluje úspěšnou spolupráci mezi výrobcem a Dopravním podnikem města České Budějovice trvající již tři desetiletí. V jihočeské metropoli je v provozu celkem 57 trolejbusů, všechny vyrobené ve Škoda Group.

Moderní vozidla Škoda 33Tr jsou kloubové 18metrové trolejbusy vybavené moderním informačním a odbavovacím systémem. Cestující se mohou těšit na prostorný a klimatizovaný interiér, díky němuž bude cestování po městě ještě pohodlnější.

Nízkopodlažní vozidla

„Tento kontrakt je pro nás velmi důležitý pro obnovu vozového parku, zároveň je to také největší investice v historii dopravního podniku, která přinese našim cestujícím ty nejmodernější dopravní prostředky a tím zkvalitní a zatraktivní městskou hromadnou dopravu v našem městě,“ říká Slavoj Dolejš, ředitel a předseda představenstva Dopravního podniku města České Budějovice. Celý vozový park DPMCB bude po nasazení nových trolejbusů nízkopodlažní, cestování MHD se tak stane ještě dostupnější osobám se sníženou pohyblivostí. Navíc díky stále dokonalejším technologiím bude jejich provoz i energeticky úspornější. „Příjemněji se tak bude nejen cestovat MHD, ale také žít tam, kde naše vozy jezdí,“ doplňuje Slavoj Dolejš.

Nádraží v Českých Budějovicích po rekonstrukci, otevření dne 5. února 2024.
Budějovické nádraží otevřelo po opravách i hlavní vchod. Podívejte se

Největší investici v historii Dopravního podniku města České Budějovice, a.s. umožnily úspěšné žádosti o dotace z fondů Evropské unie. Pořízení trolejbusů je součástí plánů na obnovu vozového parku a také na elektrifikaci dalších linek městské hromadné dopravy, z vozidel staršího data výroby proto nahradí kromě trolejbusů i autobusy. Nákup 35 parciálních trolejbusů umožnilo získání dotací z výzev Integrovaného regionálního operačního programu. Investici tak bude až do výše 70 procent způsobilých výdajů spolufinancovat Evropská unie.

Větší komfort

„Českobudějovický dopravní podnik má v novodobé historii s trolejbusy vyrobenými Škoda Group už více než 30 let zkušeností,“ upozorňuje Slavoj Dolejš.

„Jsme nesmírně rádi, že můžeme dále rozvíjet už tak pevné vztahy s Českými Budějovicemi – městem, které je domovem téměř 60 trolejbusů Škoda. Jsme připravení poskytnout jeho obyvatelům spolehlivé a udržitelné řešení veřejné dopravy. Trolejbusy Škoda 33Tr znamenají posun nejen v dopravě,“ uvedl Karel Majer, předseda představenstva Škoda Electric ve Škoda Group. Karel Majer doplnil, že nové vozy přinášejí i větší komfort cestujícím.

Tramvajový ruch na Žižkově náměstí. Foto ze sbírky fotografií a pohlednic Jiřího Dvořáka poskytl Státní okresní archiv České Budějovice.
Takhle vypadaly Budějce. Hřbitovní trolejbus a tramvaje na náměstí

Nová vozidla budou vybavena trakční baterií pro dojezd minimálně 12 km. Díky tomu mohou pohodlně obsluhovat i úseky bez trakčního vedení. Pro zvýšení bezpečnosti pak bude instalovaný moderní kamerový systém. Prvních 14 trolejbusů bude dopravnímu podniku předáno v první polovině roku 2025, poslední vozidlo bude doručeno v polovině roku 2026.

Trolejbusem už před 115 lety

Trolejbusy k českobudějovické městské hromadné dopravě patřily po významnou část její 115leté historie. Cestující vozily na lince ke hřbitovu u sv. Otýlie od roku 1909 do 1. světové války (jinde ve městě jezdily tramvaje), znovu pak mezi lety 1948 až 1971. Aktuální éru MHD na elektrický pohon zahájil Dopravní podnik města České Budějovice v roce 1991 právě s trolejbusy značky Škoda. Moderní trolejbusy typu 33Tr nahradí zejména vozidla typu 15Tr (pořízení 1990–1991, 2 ks), která provoz v 90. letech zahajovala, a novější 15TrM (pořízení 2002–2003, 7 ks). Vedle zvýšení komfortu cestování, moderních technologií a vyšší flexibility v provozu díky přídavným bateriím je důvodem k výměně vozidel také horší dostupnost náhradních dílů pro vyřazované vozy. Přídavnými bateriemi nebyly vybavovány ještě ani trolejbusy typu 25Tr Irisbus. Nové vozy proto částečně nahradí i tento nejpočetnější typ vozidel (30 ks v provozu), který DPMCB zaváděl do provozu v letech 2005–2012. Vyřazovat se budou i některé starší autobusy, dopravce se totiž chystá pokračovat v elektrifikaci. Aktuálně se počítá s linkou 15.

Parkovací domy v Českých Budějovicích.
Parkovací domy v Budějovicích nabízejí i čas na nákup nebo kino zdarma

Zásadní význam přídavných baterií v provozu trolejbusů českobudějovickému dopravnímu podniku každodenně potvrzují dosud nejnovější vozy Škoda 27Tr Solaris (pořízení 2016–2018, 15 ks). Oproti starším modelům vozy s bateriemi nezastaví většina obvyklých mimořádností v provozu – poruchy vedení ani nehody, které jednoduše nejde s připojenými sběrači objet. V adekvátní míře si navíc takto vybavené trolejbusy poradí i na úsecích zcela bez trolejí. V roce 2026 už bude mít dopravce takto vybavených 50 vozidel.

Škoda Group vyrábí širokou škálu kolejových vozidel a komponentů včetně nízkopodlažních tramvají, elektrických lokomotiv, příměstských vlakových jednotek, souprav metra, elektrobusů a trolejbusů a také řídicích a pohonných systémů pro dopravní systémy. Škoda Group zaměstnává 8000 lidí v několika výrobních závodech v České republice a ve Finsku. Obchodní jednotky má skupina také v Německu, Itálii, Rakousku, Polsku, Maďarsku a na Ukrajině. V roce 2022 dosáhla tržeb ve výši 763,7 milionu EUR a upravená EBITDA byla 50,2 milionu EUR. Škoda Group je součástí skupiny PPF.