Prototyp soupravy moderního vlaku metra by měl Vagonmaš dokončit v příštím roce. Zkoušet se bude přímo v Peterburku. Škodovka do něj dodá elektrický pohon, hnací podvozek a řízení. Sériová výroba vozů pak začne v roce 2009.

„Pro potřeby modernizace petrohradského metra je potřeba postavit minimálně 300 vagonů ve velmi krátkém období,“ uvedl generální ředitel Škody Transportatin Tomáš Krsek s tím, že nové jednotky metra se budou později nabízet i dalším městům v Evropě a v zemích bývalého Sovětského svazu.

Nové vlaky budou mít moderní asynchronní pohon a nové řízení. Na dodávkách se budou podílet i další české a ruské firmy. Vagonmaš bude soupravy montovat.

Stejně jako je Peterburk vyhlášen krásnými dlouhými kanály a okázalými paláci carů, má v Rusku pověst města s velmi zanedbanou veřejnou dopravou. Kromě metra jezdí v Benátkách severu i autobusy, tramvaje a trolejbusy. Jejich průměrné stáří se ale pohybuje mezi 20 a 30 lety.

„Vozový park tramvají se už řadu let jen opravuje a nenakupují se nové vozy. Když tedy po čase přibude vozů, které se již nedají opravit, prostě se zkrátí linky o pár zastávek a tam, kam už nedojedou, se vytrhají koleje,“ popisují dlouholetý přístup guvernátorství v Peterburku k veřejné dopravě obyvatelé města.

Tramvajové koleje se zpravidla vytrhávají od středu města. Tam totiž zajišťuje dopravu metro, nájemní minibusy a stovky legálních i nelegálních taxíků, které na okraj metropole jezdí jen neradi. Tramvaje mají za úkol zajistit dopravu od konečných metra na sídliště. Tím se zvyšují i nároky na podzemní dráhu, která je jednou z nejhlubších na světě. Některé linky totiž podjíždí severoruský veletok Něvu a řadu říčních kanálů kolem ní.