„Od začátku letošního roku u nás již funguje nové distribuční centrum na ploše 30 tisíc metrů čtverečních za 300 milionů korun. Dalších šest set milionů bude stát zdejší nová, v pořadí třetí výrobní linka na velkoformátové dlaždice. Nyní probíhají stavební práce tak, aby mohla být osazena a spuštěna v prvním pololetí příštího roku," říká ředitel chlumčanského závodu Jan Medřický.

Pane řediteli, co je cílem investic, do kterých jste se v Chlumčanech pustili?
Jednoznačným cílem veškerých investic, do kterých se Lasselsberger pouští, je udržet si významnou pozici, kterou společnost má na trhu s keramickými obklady. Loni jsme jich prodali téměř 28 milionů metrů čtverečních. Poptávka po našich výrobcích je v tuzemsku i zahraničí velmi vysoká a díky oživení stavebnictví po nedávné krizi naše výroba znovu roste. Velmi nás to těší, náš závod má obrovskou tradici téměř 140 let, ale chceme-li si naše pozice udržet, mít zaručený stabilní rozvoj firmy a udržet konkurenceschopnost, je naší povinností investovat do nových postupů a do zefektivňování výroby.

Jaké jsou ve vašem oboru moderní trendy, jimž chcete vyhovět?
Těchto trendů je hned několik. V první řadě se samozřejmě neustále mění nároky zákazníků ohledně designu našich výrobků, zvětšují se formáty dlaždic i obkládaček, způsob jejich dekorování atd. Ze všeho nejdůležitější je ale perfektní kvalita. Naší velkou výhodou je pak komplexnost nabídky. Díky dlouholetému know-how společnosti Lasselsberger můžeme nabízet zákazníkům skutečně náročná objektová a systémová řešení včetně profesionálního poradenského servisu. Komplexnost naší nabídky keramických obkladů navíc doplňujeme nabídkou vlastní stavební chemie pod značkou RAKO SYSTEM.

Jak se postupem času mění hlavní odbytiště vašich výrobků?
Mírně se mění poměr exportu, když už více než 2/3 celkové produkce míří do zahraničí a méně než jedna třetina zůstává v tuzemsku. Nejdůležitějšími trhy jsou pro nás Německo, Rakousko stejně jako Francie, státy Beneluxu a Skandinávie, exportujeme ale i do řady dalších zemí. Celkově naše výrobky míří do 65 zemí pěti kontinentů včetně Kanady a Austrálie.
Prakticky ze všech firem v současnosti zaznívají nářky, že se jim nedostává dostatek kvalitního personálu. Máte podobné potíže i vy Chlumčanech?
Ano, i nás tahle věc trápí, i když naše pozice v porovnání s podniky, které zřejmě máte na mysli, je poněkud odlišná. My nejsme montovna, kterých v poslední době vzniklo v různých průmyslových zónách podél dálnic spousta a nyní houfně nabírají personál na často neodbornou, v podstatě manufakturní stereotypní práci. Naše výroba klade na zaměstnance trochu odlišné nároky.

V čem tkví ten hlavní rozdíl?
Troufám si říct, že na většině našich pozic není práce tak otrocká a fyzicky náročná jako ve zmíněných montovnách. U nás je stupeň automatizace výroby podstatně vyšší, díky čemuž je samotná činnost zaměstnanců po většinu času především kontrolního charakteru. Na druhou stranu klade vyšší nároky na personál po linii odbornosti, nutná je i určitá míra zkušeností. Zkrátka když se někde v provozu automotive z nějakého důvodu zastaví výrobní linka, během chvíle se bez větších škod může rozběhnout znovu. To v keramické výrobě není možné. U nás běží pece 360 dní v roce, zastavení a znovu rozběhnutí výrobní linky je proces trvající několik dnů, který si nemůžeme dovolit.

Jakým způsobem se tedy vyrovnáváte se současným obecným nedostatkem volných lidí na trhu práce?
Snažíme se především o to, abychom měli co nejvíce ustálený pracovní tým. Pochopitelně, že čas od času někdo odchází a zase přichází, ale snažíme se mít fluktuaci zaměstnanců co nejnižší a kvalitní lidi si udržet. V současné době je v Chlumčanech všech 500 našich zaměstnanců kmenových, nikoho nenajímáme přes agentury. Samozřejmě, že pro lidi je důležitá výška výdělku. Snažíme se, aby si u nás lidé vydělali, proto držíme platy na vyšší než průměrné úrovni, máme každoročně 13. plat, přispíváme na dovolenou a máme řadu dalších benefitů, pořádáme akce pro zaměstnance a snažíme se hlavně o to, aby si práce u nás vážili i z jiných důvodů.

Které důvody to jsou?
Jsme především dlouhodobě stabilní zaměstnavatel. Pokud lidé pracují spolehlivě, nemusí se o svou budoucnost u nás obávat. Když už se objeví nějaká komplikace, což se může stát, snažím se s kolegy o individuální přístup a pokud to je jen trochu možné, vycházíme lidem vstříc. Můj názor je, že právě tohle je velký rozdíl od mnohých jiných zaměstnavatelů, především těch nových, kteří se nyní předhánějí v nabídkách práce a snaží se přetáhnout lidi na někdy „atraktivní" nabídku vyššího platu. Některé obchodní řetězce lákají skladníky na plat až 25 tisíc. Jenže už neuvádějí, že plat je podmíněn splněním nějaké normy. Až po nástupu tak nový pracovník zjistí, že si na maximální částku zkrátka nedosáhne. A najednou má třeba ještě menší plat než dříve.
Naštěstí většina našich zaměstnanců si výhody práce u nás uvědomuje a těmto někdy ne zcela férovým nabídkám práce odolává.

Výrobce a prodejce keramických obkladových prvků s téměř stočtyřicetiletou tradicí. Dlouholeté know-how, inovativní technologie, využívání moderních poznatků z oboru a komplexní nabídka obkladů včetně stavební chemie řadí LASSELSBERGER, s.r.o. mezi významné evropské výrobce keramických obkladových materiálů pod značkou RAKO.
• Úspěchy Lasselsbergeru vycházejí ze zkušeností minulých generací . Značka RAKO slaví letos již 134 let.
• Významné historické reference: Hotel Imperial, Obecní dům Praha, Vila Tugendhat, Vila Stiassni Brno, tunelu Holland v New Yorku, lázně Amalienbad ve Vídni a Haviak v Basileji, atd. Významné současné reference: tunel Blanka, bazén Mladá Boleslav, Třinec; NTIS Plzeň, Campus Vídeň, univerzita v Saudské Arábii, Škoda Auto a.s. Mladá Boleslav, Plzeňský Prazdroj, Eden – stadion SK Slavia Praha, O2 Arena, ústředí ČSOB, ústředí T-Mobile Czech Republic, mnoho ZŠ a MŠ, administrativní budovy, bazény, atd.
• Loni se společnosti LASSELSBERGER, s.r.o. podařilo prodat téměř 28 mil. m² keramických obkladů a dlažeb.
• Společnost má pět výrobních závodů v ČR – Chlumčany, Lubná u Rakovníka, Horní Bříza, Borovany a Podbořany.
• Celkový počet zaměstnanců je cca 1600.
• Výhodou společnosti jsou vlastní surovinové zdroje, téměř 96 procent.
• Více než 2/3 celkové produkce činil v roce 2016 export, v tuzemsku zůstalo méně než 1/3 obkladů. Nejdůležitějšími trhy z hlediska prodeje jsou Německo, Rakousko stejně jako Francie, státy Beneluxu a Skandinávie. Export výrobků RAKO je do 65 zemí pěti kontinentů.
• Oživení růstu stavební výroby a synergická spolupráce s obchodními partnery Lasselsbergeru zajišťuje stabilní vývoj firmy.
• Výroba keramických obkladů je energeticky náročná, společnost se snaží o dlouhodobé snižování energetické náročnosti a zvyšování efektivity hospodaření s energií.
• Firma prochází dynamickým technickým a investičním rozvojem – i v roce 2016 do modernizace vložila investice zhruba 300 mil. Kč, v nejbližších dvou letech je plán dalších investic cca 900 mil. korun.
• Firma patří k významným zaměstnavatelům středních a západních Čech, předpokládá vznik dalších pracovních míst, spolupracuje kvůli tomu s vysokými i středními školami.