Většina firem omezila na konci minulého roku výrobu. Ani v lednu situace nevypadá příliš růžově. „Podle aktuálních odhadů, za tento fiskální rok v porovnáním s tím minulým klesne naše výroba o 33 procent,“ uvedl například generální ředitel Daikin Industrie Czech Republic Shigeki Morita.

Na konci minulého roku firma v Plzni uvolnila většinu agenturních zaměstnanců. Během letoška by měl odejít i zbytek těchto pracovníků. „Propouštění našich stálých zaměstnanců neplánujeme. V současné době jich u nás pracuje zhruba 800,“ doplňuje Morita. Ve výrobní špičce přitom v Daikinu i s agenturními zaměstnanci pracuje až přes dva tisíce lidí.

„Uvolňování je částečně způsobeno vlivem světové ekonomické krize, kvůli níž se snížila poptávka po klimatizacích pro domácnosti, které vyrábíme. Částečně pak kvůli sezónnosti, která patří k naší výrobě,“ dodává ředitel.

Podobná je i situace v Panasoniku. Už dříve společnost prohlásila, že propouštění se nebude týkat kmenových zaměstnanců. Velká část agenturních pracovníků už ale ve firmě není. Přes personální agentury Panasonic zhruba před rokem zaměstnával kolem tří tisíc lidí. „Někteří tu ještě zůstávají, ale v žádném případě to není tolik jako před několika měsíci, výroba naplno rozhodně nejede,“ řekla jedna z pracovnic Panasoniku, která nechtěla uvést své jméno.

V těchto dnech se pomalu rozjíždí výroba v Yazaki. Od prosince tu měli zaměstnanci volno. „Naplno začne provoz v pondělí. Určitě to nebude ale na naší stoprocentní kapacitu,“ říká jednatelka společnosti Iveta Šustrová. Zakázky mají do února, během ledna by se mělo jednat o dalších. Agenturní zaměstnance, které firma propustila, zpět každopádně nabírat nebude.

Některé zakázky vypadly také výrobci komponentů pro interiéry letadel Driessen. „Zakázek je ale i tak dostatek, takže u nás máme i v těchto dnech práce dost. Je ale pravda, že krize už se určitým způsobem promítla i do leteckého průmyslu,“ informuje personální manažerka firmy Dana Schwobová.

Na omezení výroby doplácí také logistické firmy, které zařizují přepravu a skladování výrobků. „Zatím jsme pocítili mírné omezení. V nedávné době jsme propustili pětatřicet především externích zaměstnanců. Výrobní firmy čekají, co bude dál. Pokud omezí výrobu ještě více, určitě se nás to dotkne,“ sděluje Lukáš Metelka z Maurice Ward.

Podobně jsou na tom v MOL Logistic. „Část zaměstnanců má volno. Zatím se snažíme udržovat stejný stav. Pustili jsme pouze šest pracovníků, které jsme přibrali na očekávanou špičku. Ta ale nakonec vůbec nepřišla,“ vysvětluje generální manažer společnosti Jonathan Bisek.

Pokud si někteří Plzeňané mysleli, že s odchodem většiny agenturních zaměstnanců se vylepší situace v autobusech, které jezdí na Borská pole, spletli se. Ve špičce jsou neustále přeplněné. „Úbytek agenturních zaměstnanců se zatím příliš neprojevil. Je pravda, že teď už nejsou takové návaly, že by museli cestující čekat na další autobus, ale plno je pořád,“ potvrzuje dopravně provozní ředitel PMDP Václav Zikmund.

Podle tiskové mluvčí agentury Czech Invest Lucie Kocourkové by případný útlum výroby na Borských polích měl být výzvou pro investory, kteří se zabývají vývojem a výzkumem. „Společnosti, které zde sídlí, mají rozmanité zastoupení v mnoha sektorech průmyslu, proto by zónu nemělo ohrozit dočasné utlumení jednoho z nich,“ pokračuje Kocourková. V případě, že by se někteří ze současných investorů nedokázali vyrovnat s ekonomickou krizí, měla by při hledání nových investorů Borská pole těžit především z dobré polohy.

Situace nijak neznepokojuje ani plzeňského primátora Pavla Rödla. „Dokud ubývají pouze agenturní zaměstnanci, pak to není žádný problém. Pokud by se propouštění začalo týkat i kmenových pracovníků, zvýšilo by to nezaměstnanost ve městě. A to je samozřejmě špatně,“ říká primátor.

Propouštění zahraničních zaměstnanců je podle něho problém především pro cizineckou policii. „Budou mít určitě více práce. Město pomáhá například se zjištěním toho, kde se cizinec nachází,“ dodává.