Asi polovina návštěvníků se opakovaně vracela, dle zpětné vazby web vnímali jako uživatelsky přátelský. Jen do on-line místností se jim moc nechtělo, přestože byla možnost vstoupit i bez kamery či pouze chatovat.

„Z návštěvností máme radost," říká Jana Brabcová, jednatelka pořádající společnosti Grafia. „Některé návštěvníky jsme i oslovili s dotazem, proč nevstoupili do virtuálních místností. Řada z nich uvedla, že si nejsou jisti svými digitálními dovednostmi či stabilitou svého připojení, jiní, že měli strach, kdo bude na druhé straně obrazovky a jestli je někdo nebude tajně nahrávat."

Pokud byl u poraden uveden i telefon, někteří návštěvníci raději zavolali. "Zdá se, že přestože už rok většina domácností funguje v on-line světě díky svým dětem, pokud jde o on-line kontakt s cizím člověkem, kterého jsme nikdy předtím neviděli, jsme opatrní. Myslím, že pokud i nadále ve firemním prostředí zůstane on-line jako paralelní realita, musíme se ještě hodně učit - o bezpečnosti na internetu i psychologii člověka. Určitě je to velká výzva," dodává Brabcová, která je zároveň prezidentkou Asociace institucí vzdělávání dospělých.

Jan Neckář z Diakonie Západ, která poskytovala poradenství v občanské poradně, v poradně pro cizince i psychologické poradenství, konstatoval, že odvážní byli pouze jednotlivci, kteří přišli konzultovat složité situace se zaměstnavatelem, hledání práce i rodinné problémy. Nikdo z návštěvníků ale neměl zapnutou kameru. „Připojili se i někteří, kteří na oslovení nereagovali a záhy virtuální místnost opustili, patrně se spíš lekli, než že by neměli technické dovednosti," říká Neckář.

Odvahu jsem sbíral dva dny, říká návštěvník veletrhu

Podobnou zkušenost měli i kariéroví poradci ze společnosti Grafia a EURES poradkyně z plzeňské krajské pobočky úřadu práce Markéta Vondrová. „Jednotliví klienti se připojili bez kamery, jeden dokonce z Německa. Bariérou je často špatné připojení a nezkušenost v práci s novodobými aplikacemi v on-line komunikaci. Dotazy směřovaly k hledání zaměstnání v Německu, vycestování a k aktuálním podmínkám a situaci na trhu práce."

Naopak pracovní psycholožka Elena Wagnerová uvedla, že pozorovala odlišné chování mladších a starších klientů. Zatímco mladší nechtěli použít kameru, padesátníci neměli zábrany ukázat svou identitu. Ti přišli konzultovat opravdu složité pracovní i osobní problémy. „Nemohu sdělovat podrobnosti, ale s některými jsem konzultovala i dvě hodiny a další den se přihlásili znovu. Možná jim zapnuté kamery naopak pomohly s důvěrou a byli velmi otevření. Ve spolupráci s kariérovými poradci se podařilo navrhnout konkrétní postup a možnosti návratu na trh práce."

O své dojmy se podělil i návštěvník Jakub B., který se zajímal o místo programátora: „Web veletrhu byl pro mne srozumitelný, registrace vyžadovala jen jméno a emailovou adresu, což mne potěšilo. Díky tomu jsem mohl na individuální pohovory k firmám, ale odhodlával jsem se dva dny. Měl jsem obavu, co mne čeká, pro jistotu jsem měl puštěný pouze zvuk. Personalistka byla velmi milá, nijak na mne netlačila, všechno trpělivě vysvětlila. Asi jim pošlu životopis, ale na pohovor bych pak raději osobně."

Přes tisíc návštěvníků sledovalo přednášky na youtube kanálu veletrhu. Mezi nejúspěšnější témata patřilo Jak oslovit zaměstnavatele a připravit se na pracovní pohovor, Jaká je budoucnost absolventů VŠ, Pracovně právní problematika v době covidu, Zvolené rekvalifikace zdarma, ale také některé firemní prezentace.

Hlavní program veletrhu byl vysílán na jeho youtube kanálu, kde je uložen i pro pozdější zhlédnutí po dobu dalších tří měsíců. Na pozice nabízené na veletrhu se návštěvníci mohou hlásit přes web www.veletrhprace.online i po ukončení akce celý duben přes svůj návštěvnický profil, kam vloží svůj životopis a motivační dopis. Po kliknutí na pracovní pozici u firemního stánku lze jedním kliknutím zanechat dokumenty personalistům.

Vendula Linková, HR manažerka Konplan, sdělila v interview na téma home office, že se její společnost ráda bude vracet k živé komunikaci. „On-line je velká velká příležitost, ale na řadu věcí je třeba se vidět přímo, je jasné, že osobní kontakt řekne víc. Někteří naši manažeři dokonce preferují pouze offline kontakt s uchazečem o práci, zejména v IT." I její spolupracovníci na virtuálním stánku potvrzují zkušenost s nízkým počtem odvážlivců, kteří vstupovali do on-line místnosti téměř vždy s vypnutými kamerami, ať už na pohovor či přednášku.

Na veletrhu jako každoročně byly také vyhlášeny ceny pro podniky přátelské rodině Mamma/Parent Friendly za rok 2020. Letos je získaly tyto společnosti: Bohemia Sekt, RSF Elektronik a Sony DADC Czech Republic.