„Potvrzuje to, že v současné době jedině zpracovatelský průmysl drží nahoře hrubý domácí produkt,“ uvedl předseda Krajské hospodářské komory Plzeňského kraje Zdeněk Mužík.

Ostatní obory jsou podle něho spíše v útlumu. „Stavebnictví na tom není moc dobře. Lidé začali šetřit, takže klesá koupěschopnost. Na tom prodělávají obchody i služby,“ dodává Mužík. Západočeská metropole má prý to štěstí, že je v ní řada konkurenceschopných firem. „Město může být rádo, že si v devadesátých letech udrželo lidský potenciál. Plzeň teď těží z průmyslové zóny na Borských polích, z univerzity i podpory inovací,“ doplňuje.

Dva velké obchody získal výrobce zařízení pro elektrárny Škoda Power. Poprvé se jeho zboží objeví na britských ostrovech. Podnik totiž vyhrál tendr na dodávku turbosoustrojí pro elektrárnu Sleaford v hrabství Lincolnshire. Pro německou papírnu Zellstoff Stendal GmbH v Sachsen-Anhalt zase dodá turbosoustrojí a kondenzátor. Oba projekty budou uvedeny do komerčního provozu v průběhu příštího roku. „Devadesát procent zakázek uzavřených v roce 2011 směřuje do zahraničí. Jejich hodnota byla téměř deset miliard korun,“ informuje generální ředitel Škoda Power Jiří Šmondrk.

Více než půlmiliardový kontrakt s francouzskou firmou Areva uzavřela společnost TS Plzeň. Prodá jí kovací lis a manipulátor. „Kvůli této a dalším novým zakázkám se chystáme nabírat nové zaměstnance. Plánujeme přijmout kolem deseti obráběčů,“ konstatuje marketingový manažer TS Plzeň Martin Nozar.

Pozadu nezůstává ani Škoda Transportation. Dopravnímu podniku maďarského města Miskolc dodá jednatřicet tramvají za téměř dvě miliardy korun.

Některé z firem o stamilionové kontrakty zatím jen usilují. Mezinárodní konsorcium MIR.1200, v jehož vedení je firma Škoda JS, se uchází o dostavbu jaderné elektrárny Temelín. „Řešíme do všech podrobností praktické otázky spolupráce s českými společnostmi na subdodávkách pro třetí a čtvrtý blok. Oproti konkurenci známe důvěrně české prostředí, s mnoha firmami jsme pracovali na předchozích projektech,“ sdělil generální ředitel Škoda JS Miroslav Fiala.

Konsorcium pořádalo v Plzni pro potenciální spolupracovníky seminář. Zúčastnila se jej i společnost ZAT. „I vzhledem k ekonomické krizi se jedná o příležitost pro české podniky, která se nemusí opakovat,“ řekla členka představenstva Vladislava Česáková.